Bygga Attefallare privat eller i AB?

Jag har ett eget aktiebolag och bedriver verksamheten från ett kontorsrum på övervåningen hemma. Barnen växer och snart kanske någon av dem ska få rummet som är mitt kontor och jag måste hitta något annat alternativ. Har plats på villatomten för att kunna sätta upp en attefallare och flytta bolaget ut dit inom några år. På längre sikt går ju attefallaren att använda för större barn som flyttar ut eller att ha en extern hyresgäst - det är en senare fråga men gott och väl inom byggnadens livstid. I grova drag verkar en sådan byggnad kosta kring 500-600 000 kr inkl. moms om man anlitar för jobbet.

Grundfunderingen är om det är förmånligt för mig att bygga privat (med ROT-avdrag) eller om det är bättre att aktiebolaget bygger attefallaren? Om man får göra avdrag för momsen vet jag inte.

Jag tänker att om jag bygger privat kan jag hyra ut den till bolaget och ta marknadsmässig hyra för en kontorslokal. Om jag låter aktiebolaget bygga så kan jag istället arrendera ut marken till bolaget till en rimlig peng (dock lägre än hyran för en komplett byggnad).

Om bolaget bygger måste jag ju förr eller senare (t.ex. när fastigheten ska säljas eller om jag upphör med bolaget) köpa ut byggnaden, så det blir också en faktor i det hela.

Tankar och synpunkter? Någon som gjort något liknande??

2 gillningar

Kostnaden du anger låter lite låg om du ska leja bort jobbet. Åtminstone utifrån storstadspriser och hur det sett ut tidigare. (Även om det kan bli annorlunda framöver) Pratade t ex med en snickare vi känner om liknande eftersom han själv byggde just ett normalt Attefallshus åt sig själv just då. (Dvs väldigt lite kostnad för snickar-hantverkare) Han hamnade då på nivån du nämnde för i princip material och de jobba han behövde leja bort. (Var säkerligen vi bra kontakter där också)

Tveksam om ROT-avdrag gäller. Det står väl för Renovering, OM och Tillbyggnad. I det här fallet blir det ju en slags nybyggnation av en helt ny huskropp på befintlig fastighet. Finns säkert info på Skatteverkets hemsida. Observera också att du ganska snabbt slår i taket om hela bygget sker på ett kalenderår. Kan därför vara bra att i så fall dela upp det över ett årsskifte.

Jag hade byggt privat och sen hyrt ut till mitt AB. Känns absolut enklast/renast att hålla isär ekonomin på det sättet. Framför allt med tanke på framtida försäljning och de skatteeffekter som kan uppstå då.

4 gillningar

För användning som kontor behöver jag inte göra klart något kök eller badrum, så det håller kostnaden lägre.

Du har nog rätt i att ROT-avdraget inte gäller för att bygga ett nytt attefallshus. Det hade nog funkat för en attefallsutbyggnad istället. Lite märkligt att inte staten vill stimulera nybyggnationer med ROT-avdrag, men det är en annan fråga.

Du får inte dra momsen om du bygger i bolaget.

1 gillning

Nä.

Du låter företaget arrendera en bit av din tomt. Företaget bygger en attefallare. När arrendet går ut så lämnar företaget kvar attefallaren på tomten, och den tillfaller dig efter tre månader :moneybag: :house: :money_mouth_face: Jordabalk (1970:994) (JB) | Lagen.nu (kapitel 8, paragraf 21)

Om det funkar i praktiken? :man_shrugging:

Rolig tanke, men jag misstänker att Skatteverket skulle tycka något om en sådan värdeöverföring… :sweat_smile:

Testa gärna – tycker att du har lagen på din sida! :slight_smile:

Och jag anser tvärtom att det låter svindyrt.
Material är max 200k och sedan snickrar man ihop en attefallare på ganska rimlig tid med normala egna kundkaper.

Badrum, kök, avlopp och elmatning som ska dras till huset, eldragning med elcentral, ventilation i någon form och uppvärmningssystem, målning utvändigt och invändigt osv. Är många små och stora saker som kostar mer än man tror. Särskilt om man inte vill/kan göra allt själv. (Då var ändå snickaren jag känner även plattsättare så han gjorde nog badrummet billigt också)

Det lär ju dock bli svårare att hyra ut den sen utan åtminstone badrum. Tror även att eventuellt barn som skulle bo där ute skulle uppskatta att ha egen toalett.

Jag förbereder givetvis med utrymme och ledningar för det! Köket och badrummet hör ju till det dyraste i bygget. Tror dock inte att det går att hålla så lågt som 200 000 kr ändå.

Om huvudsyftet är att få en kontorsplats så skulle jag i stället köpa/leasa en modulbyggnad, t.ex. containerkontor. Då kan du sälja den när den inte behövs.

Ska du uppföra en permanentbyggnad så skulle jag bygga privat och sedan hyra ut. Efter vad bland annat cornucopia har skrivit så behöver det finns pentry, wc utöver egen ingång. Han brukar vara ganska välinformerad.

Att hyra ut som boende är avdragsgillt upp till 45.000 (IIRC) per år, men som kontor så ska det skattas från första kronan (enligt redovisningskonsult på Ludvig).

Helt rätt! En manskapsvagn/byggbod och sen en luftvärmepump som uppvärmning =klart.

+robust och med minimalt underhåll
+flyttbar
+säljbar
+uthyrbar även på andra platser fysiskt

(Och nej, en äldre husvagn är inte samma sak som en byggbod i ovanstående avseenden sammantaget)

En stor finess är att de är just enkelt flyttbara (hjul eller lastväxlare skulle personligen föredra på hjul) och att de ofta är ”robusta”. (En husvagn är i jämförelse ett korthus)

Enkel i normal storlek: (35000kr) Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Stor/fin/nyare med sovrum osv (247 500kr)

2 gillningar

Vad är vitsen med detta? Då blir ju ingångsvärdet noll för attefallshuset. Inte helt lyckat den dagen du skall sälja.

Dessutom minskar aktiebolags Egna Kapital drastiskt, med de följder som detta kan få.

1 gillning

Jag och svågern byggde ett Attefallshus 2017 och då gick det på under 200000 kr totalt.
Inget VA, plintgrund. Markarbete inkluderat. El gjordes av svågerns bror som är elektriker. Riktigt rejält material av “husstandard”, inte som dom smäckiga byggsatserna man kan köpa. Vi köpte inte virket på något lågprisvaruhus utan hos en lokal såg/brädgård så det var inte det billigaste men av jättefin kvalitet. Ordentlig isolering och riktiga fönster. Dock en lite halvkass dörr som jag ångrar nu. Cinderella förbränningstoalett. Supernöjd med resultatet. Nu har väl visserligen materialpriserna gått upp en del på 6 år men visst går det bygga billigt om man gör mycket själv.

Du skulle nog bli förvånad om du prisade samma nu.

Bra jobbat att hålla ner kostnaderna! Vi har en Cinderella i en av våra fritidshus, fungerar bra om än lite ovant.

Jo, priserna har typ fördubblats sen dess, vissa förädlade varor mer än så.

Ja, jävlar vad dyrt det blivit ser jag när jag tar fram mina kvitton!

Några exempel:
Panel enkelfas 22x145, då 14,67 kr/m, nu 32,95
OSB, då 141 kr, nu 269
Regel 45x95 C24, då 18,20 kr/m, nu 26,95
Regel 45x195 C24, då 36,55 kr/m, nu 56,95

Och då ska sägas att dom gamla priserna är från en mindre, lokal brädgård i Jämtland medans dagens priser kollade jag på Bauhaus på nätet.
Puh! Tur att man inte väntade med det bygget!

1 gillning

Mmm, priserna på tex sågade varor har gått ned en del på sistone oxå :partying_face:

OSB skivor va å vände på över 500 kr för snart 2 år sen på byggvaruhusen… Bra hopp från lite över 100 till över 500…