Så tiden är inne ….spiken är halv i slagen …
Hissen går nästan upp.,
Vi har fått erbjudande om en häst…en bekant säljer pga sjukdom hon kan inte rida mer
Vi har lånat hästen i ca 3 månader
Vi vet vad det kommer kosta i månaden…
Vi vet all tid allt jobb det handlar om…
Jag har gjort budget spök budgetar
Idag rider dottern och frugan 1 ggr i veckan på ridskolan… vi lägger ca 26000kr om året idag för 1 lektion i veckan och ridläger 4 dagar.
Hästen är 6 år gammal som vi köper…
Dottern är 12 jag tänker lite såhär köper vi häst så kanske det finns en möjlig motivation att inte hänga ute på stan när hon blir tonåring utan få ett ansvar att ta hand om…
Plus att frun rider med …
Saken är den att det kommer kosta tid och svett jag har lagt en budget på 5000kr i månaden sen finns ett konto på 20k om de skulle hända något det fylls på varje månad.
Vi har också utöver de en buffert på ca 130k till huset inga billån inga leasing bilar…
Plus att de ser ut som min far kan fixa hö till nästa år
Är de något mer man ska tänka på ?
Man lever bara en ggr….går ju alltid att sälja om något skulle hända
Vad roligt. Ridning var mitt liv när jag var yngre. Dock aldrig ägt en häst. Tänker att du behöver ha koll på stallplats, mat, vaccinationer, försäkring, veterinärkostnader, hovslagare, utrustning, träningslektioner, ev hyra av transport om man vill tävla eller ha på annat ställe vid t.ex sommar. Bra att frun rider också då det är en hel del jobb och ansvar att äga en häst. Jag levde i stallet och det var ett bra ställe. Alla tjejer som hängde mycket där och red var duktiga i skolan. De hade 4 och 5 i gamla betygssystemet. En bra fostran för framtiden. Lycka till
En till sak att tänka på är att det kan vara klokt att uppgradera körkortet så att du får köra tungt släp. Kostar en slant, men definitivt värt det. Undvik mellanmjölksvarianten med halvtungt släp (där bil+släp vägs ihop) utan ta fullvärdig BE-körkort. Förutom att det underlättar alla hästtransporter blir det en liten fjäder i hatten i cv:t.
Ett liv utan hästar är inget liv, bara en tillvaro. Jag är uppvuxen med hästar men har själv inte haft någon på många år, så jag avstår att komma med ekonomiska råd. Men ni har mycket härligt framför er. Och en del förtvivlan kanske.
Va skoj! Se till att försöka få hela familjen engagerad så att ingen känner sig ”utanför”. Hoppas ni bor på landsorten annars räcker nog inte 5000kr/ månad.
Utökad B96 räcker för att köra nästan alla släp - vilket ni lär behöva. Begagnat kvalitetssläp drivet av fyrhjulsdriven bil mest rimligt- hästlastbilar mycket populärt, status, praktiskt ( många vill undvika släpkörning) men budgeten spricker😏
Försäkring svindyrt men försök överta befintlig försäkring
Oj vilken glad 12-årig dotter du lär ha😀
Jag skulle nog ge rådet att ta BE-kortet på en gång istället eftersom det är relativt lätt att överskrida maxvikten då även bilens vikt räknas in. Har själv träffat alltför många som tagit B96 och känt sig begränsade.
Om hästen är 6 år är det en hel del utbildning kvar, bra att frugan rider, det kan vara svårt för en 12-åring att få styr på nya moment.
Ha mental beredskap för att det kan krävas en tränare/coach under perioder, det kostar en del pengar.
Ja det har vi tagit med i beräkningen plus att det ska vara en drivkraft att kunna lära sig från början. Plus att vi får hjälp där hästen står idag kan rida privat lektioner
Måste säga att 5000 kr i månaden låter extremt billigt. Vad ingår i den potten?
Utöver stallhyra, foder, försäkring, hovslagare, vaccination, träning, tävling, transport m.m, så kommer det finnas ett ständigt behov av ny utrustning i form av täcken, träns, schabrak, kläder till ryttarna osv. Idag köper många sadlar som kostar 50 000 kr utan att blinka, så det här med hästar är ett stort svart hål… sen är det en fantastisk hobby som såklart för med sig mycket positivt, men räkna med att det kommer bli mycket dyrare än du tror!
Många framgångsrika kvinnor i näringslivet kommer ur hästmiljö. Man lär sig tidigt att ta ansvar, vara lyhörd och att ibland fatta nödvändiga men obehagliga beslut.
Att vara hästägare kan således ses som en investering i utbildning som kan betala sig även i monetär form framöver. Utöver allt annat som hästägandet medför, förstås.
så tänker jag med dagens barn blir bortskämda och få de lära sig ta ansvar tidigt och bli inspirerade och lära sig från grunden så kan det hjälpa till senare i livet
Mycket handlar ju om vart man lägger ribban (samt var man bor). Runt 5000:- kan gå om man inte bor i närheten av storstad, inte köper tex ett halvblod som är snordyrt att försäkra, köper en lättfödd häst med bra hovar, inte vill tävla osv.
En trevlig fjording kanske hade varit bra bra mor- och dotterhäst? Billiga i drift och lagom inköpspris