Var häromdagen på en trampolinpark med minstingen och reagerade på att priserna var lite svåra att få ihop. När vi köpte vårt klippkort för några månader sedan gällde två timmars hoppning per klipp, men nu verkar ett klipp motsvara en timme. Samtidigt har extratimmen blivit dyrare än tidigare. När jag räknade lite på det verkar ett tiokort i vissa fall till och med kunna bli dyrare per timme än att bara betala en enstaka timme. Det känns minst sagt förvirrande som kund.
Jag upptäckte också att priset för extratimmen på hemsidan inte stämde med det som först uppgavs i receptionen. När jag visade vad som stod på hemsidan korrigerade de dock priset direkt och personalen var väldigt trevlig i bemötandet.
Det fick mig att tänka på ett tips från @Miljonar_innan_30 som jag läste i hans bok: att man faktiskt bör säga till när något inte stämmer som konsument. Inte för att bråka, utan för att företag ofta inte märker sådant annars, sen får man ju oftast lite billigare i kompensation.
En annan lite märklig detalj: kort efter att jag pratat med en person i en annan stad om den här trampolinparken dök det upp reklam för just en trampolinpark i den personens Facebookflöde. Personen i fråga har aldrig varit där och har egentligen ingen koppling till stället. Kan såklart vara en slump, men tajmingen var rätt speciell.
Hur tänker ni andra kring sådant här?
Tycker ni företag har ett ansvar att hålla prismodeller begripliga och hur ofta tror ni sådan där märkligt tajmad reklam faktiskt bara är slump?
Sverige behöver fler trampolinparker eftersom priserna är skyhöga nu. Konkurrens är bra i detta sammanhang (tips till er som tänker starta företag ).
Jag är tämligen säker på att vi inte får riktad reklam via att våra telefoner blir avlyssnade. Det är ganska enkelt att testa själv genom att börja prata om ett helt nytt ämne och se om det dyker upp reklam kring det. Däremot vet nog facebook exakt vilka webbsidor du varit inne på, ungefär var du har varit och även säkert vem du har ringt. Så ringer du en vän efter att du först googlat på trampolinhall och sedan även varit på trampolinhall så är steget ganska kort att din vän får reklam för trampolinhall.
Min erfarenhet är inte att prissättningen för klippkort brukar vara speciellt krångligt, men är helt säker på att det för företaget är lönsamt att sälja klippkort.
Många som har liknande erfarenheter kring reklam. Jag har aldrig stött på det själv men det kanske beror på att jag inte konsumerar reklam. Tror inte jag kan nämna en enda reklam som finns just nu.
Jag tror på hallonflugans teori i det här fallet. Angående prismodeller är det inget jag har några åsikter alls om. Om jag inte gillar priset eller prismodellen så konsumerar jag inte där bara.
Problemet som jag ser det är att vi har ganska få trampolinparker i Sverige och där de finns är det ofta i praktiken ett lokalt monopol. Alternativen är alltså ganska begränsade om man vill göra just den typen av aktivitet med sina barn (som jag påpekade tidigare är detta nog en utmärkt affärsidé om man funderar på att starta företag).
Det som förvånade mig i mitt fall var två saker. Dels att ett tiokort i praktiken nu blir dyrare per tillfälle än att köpa tio enskilda pass. Man förväntar sig ju normalt att ett klippkort ska ge någon form av mängdrabatt, inte motsatsen.
Dels att villkoren verkar ha förändrats jämfört med när kortet köptes. Tidigare motsvarade ett klipp två timmars hoppning medan det nu bara gäller en timme per klipp.
Det blir lite förvirrande som kund när prissättningen fungerar så, särskilt när det samtidigt är svårt att välja en konkurrent eftersom det ofta bara finns en aktör på orten.
Apropå märkliga sammanträffanden och reklam så måste jag dra en anekdot. För ett ta sen när jag var på gymmet så pratade jag med en person om kosttillskott. Och han sa att det enda tillskott han tog är Shilajit. Min respons var “aldrig hört talas om, vad är det?“. Så han berättar lite och osv. Men sen när jag kommer hem och kollar lite Facebook så dyker det upp reklam för Shilajit. Jag hade till och med glömt vad det hette men kom i håg det när jag såg reklamen.
Det är ett rätt så märkligt sammanträffande. Speciellt eftersom jag alltid låser in mobilen i skåpet när jag tränar, jag känner inte personen mer än att vi snackar på gymmet, vi är inte vänner på Facebook. Jag har inte sett någon mer reklam för Shilajit sen den där dagen (som jag lagt märke till). Om Facebook har koll på vad jag pratar med folk på gymmet utan att jag har mobilen med så lever vi verkligen i The Matrix
Jag tycker ändå att frågan är relevant att diskutera ur ett konsumentperspektiv. Poängen med mitt inlägg är inte att just ett enskilt företag ska ändra sin prissättning efter en forumtråd, utan att belysa ett fenomen som uppstår när konkurrensen är väldigt begränsad.
När det gäller trampolinparker finns det på många orter i praktiken bara en aktör. Då uppstår lätt situationer där prissättningen blir ologisk för kunden, till exempel att ett tiokort blir dyrare än att köpa tio enskilda pass eller att villkoren ändras i efterhand. Om det hade funnits flera aktörer på samma ort hade sådant sannolikt korrigerats ganska snabbt av konkurrensen.
Ur det perspektivet tycker jag att diskussionen är intressant även här på forumet. Konsumenter kan jämföra erfarenheter och resonera kring hur marknader fungerar i praktiken.
Det är också lite synd att kommuner ofta har begränsade möjligheter att konkurrera med näringslivet i sådana här typer av fritidsaktiviteter. I vissa branscher hade det faktiskt kunnat bidra till bättre utbud och mer rimlig prissättning. Trampolinparksbranschen är ett exempel där konkurrensen på många orter är väldigt svag.
Tittar inte på reklam-tv, blockar reklam i webbläsare, lyssnar ej på reklam-radio, spolar över all reklam i poddar, blockar reklam på Youtube, går inte på bio, läser inte tidningar och tja… reklampelare ute granskar jag lika lite som träd eller lyktstolpar. Kan uttala mig lika lite om vad som finns på reklampelarna som hur armaturen på lyktstolparna ser ut.