Hej! Jag frågar här då varken google eller sökfunktion ger svar.
Jag bor nu i en stuga på arrenderad tomt där det står i arrendeavtalet med kommunen att man inte får bedriva näringsverksamhet i fastigheten. Detta m fl regler efterföljs inte helt och kommunen verkar inte kontrollera det.
Vi kikar nu på en friköpt tomt i området som är nästan 4000 kvm och därmed idealisk för mig som drömmer om en egen verksamhet inom hundbranschen (typ kurser, privatkunder, inte uppfödning e dyl). Detaljplanen i området är strikt. Bland annat får man max bygga 100 kvm + attefall trots tomtens storlek. Tomterna runtom ör det max 70 kvm. Ordet småhusbebyggelse återkommer i detaljplanen.
Vi funderar på att lägga bud men så pratade jag precis med en granne som sa att det kan finnas begränsningar som gör att man inte får driva företag på fastigheten för stt det ska vara just småhusbebyggelse. Det står inget om näringsverksamhet i detaljplanen.
Jag ska givetvis ringa kommunen, men de är kända för stt vara tjuriga och sätta käppar i hjulen om de kan ish i detta område så vill gärna ha lite kött på benen vad som kan tänkas gälla. Om det finns lagar som reglerar detta som kanske står över kommunens bestämmanderätt?
Någon som vet om vad det finns för regelverk, eller har förslag på var det kan gå att hitta?
Detaljplanen brukar ange godkänd typ av verksamhet, tex boende, industri, handel osv. Småhusbebyggelse låter som boende. Ska ni även bo i huset eller bara ha näringsverksamhet där? Jag har ingen aning om hur det fungerar med näringsverksamhet som utgår från hemmet. Men som svar på din fråga, det verkar extremt orimligt att kommunen inte skulle ha rätt att begränsa verksamheter via planbestämmelser eftersom alla kommuner gör det. Verksamheten bestäms av bygglovet och bygglovet ges av kommunen.
Hej! Stort tack för svar!! Det står ett fallfärdigt bostadshus på tomten som ska rivas och ersättas av ett nytt och huvudsyftet är att bo där. Tomten är stor så tänkte använda en annan del av den till en hundträningsdel att nyttja för egna behov men eventuellt även ta emot kunder. På denna del av tomten står nu ett gammalt garage som ska stå kvar. En möjlighet vore att renovera garaget och göra om till en hundträningslokal i framtiden men i första hand skulle hundverksamheten ske utomhus utan att nyttja någon byggnad (då bonussonen vill nyttja garaget som garage). Det enda som i så fall skulle byggas i hundträningssyfte vore en ingängnad av typen som inte kräver bygglov.
Hittar inget om att kommunen kan ge näringsförbud eller att man behöver tillstånd för denna typ av verksamhet. Har vänner som driver liknande företag hemma på tomten som inte pratat med kommunen. Står inget explicit om förbud mot näringsverksamhet i detaljplanen.
Det handlar inte om att kommunen ger näringsförbud. Det handlar om att byggnader, som del av bygglovsprocessen, är byggda för en viss användning. Man får tex inte bo i en byggnad som är byggd för att vara kontorslokal och tvärt om. Kommunen godkänner bygglov och byggloven medger en viss användning för en byggnad. Det jag inte kan något om är när användningar blandas, tex om man bedriver verksamhet från en bostad. Men det enkla sättet att få ett svar är att fråga kommunen helt enkelt.
Det kan ändå bli problem med att driva hundverksamhet det kan bli olägenhet för grannarna.om det är inom 50 skyltat och stads/kommun planerat områdedet är ju likadant om du vill ha höns kommunen har regler för vad du får göra
Det är inte 50. Det är en bit utanför stan och liten grusväg. Höns finns här uppe, sen vet jag inte om folk har dem lagligt. Sitter i kö att få prata med kommunen nu
Människan på plan och bygg såg inga hinder i detaljplanen för att nyttja tomten till hundföretagande, men ska dubbelkolla med kollegorna. Däremot om man bygger om garaget till hundhall eller nyttjar annan byggnad på tomten till att driva verksamhet måste man göra avsteg och ansöka om det, vilket inte går i nuläget då de inte gör några avsteg i detaljplanen första fem åren.