Jag hoppas få lite insikt och råd från er som har erfarenhet av att omvandla fastigheter. Jag äger en fastighet som är en privatbostad men tidigare har varit en bankverksamhet en gång i tiden. Den ligger nära tomtgränsen, vilket är ovanligt för vanliga bostäder, och har både en stor parkering och en stor gräsmatta. För tillfället står den tom och jag funderar på att använda den för uthyrning, antingen privat eller kommersiellt.
Så min fråga är: finns det någon här som har erfarenhet av att omvandla en bostadsfastighet till en kommersiell fastighet? Är det värt det? Vad bör man tänka på? Oftast hör man ju om att folk omvandlar kommersiella fastigheter till bostäder, men i mitt fall är det alltså tvärtom.
Jag har inget företag för tillfället, men om det skulle vara intressant att hyra ut till andra företag, skulle jag överväga att starta upp ett eget och börja med uthyrningen
Syftet är att tjäna pengar men även bidra till byn där fastigheten ligger.
Ps.
Ja den har ett bankvalv men dörren fungerar inte. Så ingen bankverksamhet.
Steg ett är att kontrollera vad detaljplanen tillåter för verksamheter (om det finns en). Om den inte tillåter det du vill göra så är det nog inte värt att gå vidare, även om det teoretiskt går att ändra detaljplaner. Sen behöver du söka bygglov för ändrad användning. Beroende på hur verksamheten klassas så är krav på tex brandskydd och tillgänglighet olika. Det kan vara enkelt eller väldigt komplicerat, svårt att säga i förväg. Man kan prata med byggenheten i kommunen, men det kan hända att de inte vill ge dig några tydliga svar om du inte formellt ansöker om bygglov. Vill man prova saken kan man oftast skicka in en bygglovsansökan och om svaret inte är det man vill ha dra tillbaka ansökan mot en mindre avgift.
Jag har en detaljerad arkitektritning. Varenda skruv är med i ritningarna.
Mycket litet har byggts om efter banken - enda är värmepump och en kamin har installerats.
Måste nog marknadsreaearcha lite om de finns ett behov av att ha affärsverksamhet på platsen innan jag skickar in massa papper och en tydlig plan. Finns de någon tjänst eller hjälp man kan få att undersöka möjligheten?.
Det spelar nog inte så stor roll vad som ändrats sen tidigare verksamhet. Om du söker bygglov för ändrad användning kommer troligtvis dagens krav i BBR ställas för den verksamhet du vill ändra till, inte de krav som gällde sist det var verksamhet där.
Vet inte om det finns något enkelt sätt att avgöra efterfrågan på verksamhetslokal.
Om det handlar om en mindre ort så borde lokala företagarföreningen eller liknande vara en bra part att prata med. De lär ha koll på vilka behov som finns lokalt.