Hej kunniga folk,
I mitt arbete vi har en resultat bonus som är betalad in i en stiftelse före skatteavdrag. För att arbetsgivaren ska slipa betala extra skatter, vi får inte ta ut de pengarna från stiftelsen förre 4 år har passerat.
Stiftelsen investerar pengarna så de växer, men sista 5 år har den vuxit typ 33 % totalt, (ungefär 6,5%/år). (14% denna år)
Tar jag ut pengar från stiftelsen kommer jag betala inkomstskatt (så klart), med mitt lön (som är väl över statlig skatt gränsen) jag undrar nu vad skulle vara bäst. Ta ut pengarna från stiftelsen ta skattesmällen och investera själv “enligt forskningen” (något som jag gör redan idag) eller bara lämna dem växa skattefri och ta ut dem vid en senare tillfälle när mitt lön minskar, spelar det någon roll?
Jag vet inte om jag räknat fel men det ser inte vara så stor skillnad om man räknar med snittavkastning. Men till exempel i år har varit en superbra år och +34% som har varit årets avkastning i en globalfond kan lätt slå avkastningen i stiftelsen.
Vad säger domaren, ta ut pengarna och lägga i marknaden eller lämna dem “växa” långsam?