Vi har en vinstandelsstiftelse på jobbet och efter tre år kan man ta ut det.
Stiftelsen placerar 30-50% i bolagets aktier och resten i räntefond/räntekonto.
Vid uttag betalar man inkomstskatt.
Jag har kollegor som använder detta som en form av pensionssparande men jag tänker ta ut så snart jag kan och placera om på ett ISK/Lysa.
Även om man placerar ungefär som stiftelsen måste det väl av skattemässiga skäl vara betydligt bättre att placera om så snart man kan?
Jag vill inte att mina kollegor lämnar pengar på bordet på detta sätt - kan man visa på ett någolunda enkelt sätt hur skillnaden i rena pengar skulle bli på 15 år om man förutsätter en årlig avsättning på 30 000:- och en genomsnittlig avkastning på 4%/år för både stiftelsen och den alternativa placeringen på ett ISK?
Det behöver inte vara en exakt uträkning men jag har försökt själv och jag rör ihop allt.
Betalar du statlig inkomstskatt idag så beskattas bonusen enligt detta. Detta kanske du inte räknar med att göra som pensionär - då kan det vara fördelaktigt att ta ut det sen.
Att det bara är 30 % aktier, särskilt i enbart det egna bolaget, skulle få mig att ta ut pengarna direkt. Hos min förre arbetsgivare är det ca 80 % aktier tror jag, i typ OMXS30. Inte lika självklart att ta ut då - däremot håller jag på att “passa på” nu när jag är föräldraledig och det är lättare att ducka statlig skatt.
Varför måste du få med dig dina kollegor på tåget?
Måste och måste - jag har kollegor som, pga ointresse, går miste om avkastning på diverse pensionssparande och dyligt.
Det är av omtanke jag vill att de sätter sig in i sin framtida ekonomi. Ett mått av egenintresse finns såklart, det skulle vara kul att kunna diskutera ekonomi på jobbet.
Jag förstår var du kommer ifrån, men det finns en risk att det är lite som att ge andra råd om kost och träning. Bara som en heads up alltså men det är klart att det går att ta upp