Hej! Min arbetsgivare har ett bonussystem. En vinstandelstiftelse, där vi anställda får en andel per år som sätts in i stiftelsen för förvaltning under minst tre år innan vi får ta ut pengarna under de fjärde året, eller låta det ligga kvar i förvaltningen.
När man tar ut pengarna så behöver skatta som inkomst av tjänst.
Nu förvaltas pengarna rätt försiktigt, men typ 60% aktier och resten i räntor.
Den stora frågan är ju om man ska låta pengarna vara kvar i stiftelsen eller om man ska plocka ut pengarna så fort som möjligt och placera själv.
Min plan har hittills varit att låta pengarna ligga kvar och den ta ut pengarna som pension och leva några år på dessa pengar, med ett förhoppningsvis lägre skattetryck. Har nu minst tjugo år kvar till pension och har redan en dryg årslön innestående.
Intressant fråga, med flertalet variabler. Går det att plocka ut en del av det utan att gå över gränsen för statlig skatt? Den delen vore nog isåfall fördelaktig att plocka ut.
Angående övriga delen behövs nog i vilket fall en ganska utförlig mattematisk uträkning på fördelarna vs nackdelarna. Iallafall är 60% aktier ju lite väl lågt för en 20 år sparhorisont, men frågan är om det vägs upp av att du kan skatta på kapitalet senare och mindre ( i pensionen). Sedan är frågan hur stiftelsen förvaltar kapitalet, vilka fonder de använder och dess avgifter etc.
Min gissning är att det inte skiljer supermycket på alternativen.
Jag tror inte heller det skiljer sig så mycket, det är nog mer en fråga om filosofi än vad som är rätt och fel.
Man kan plocka ut valfria andelar, av de som är tillräckligt gamla. Spelar dock inte så stor roll när jag och många fler redan betalat statlig skatt.
Jag kan hålla med om att 60% är lågt
Idag köps de mesta aktierna direkt av stiftelsen men finns lite inslag av en global fond och en småbolagsfond. Där är avgifterna bra mycket lägre än vad vanliga privatpersoner får.
Jag försöker påverka styrelsen att bli mer fokuserad i sin profil mot oss som ser det som ett pensionssparande. Sen om det är rätt vet jag inte, är väl inte så vanligt med så långa anställningar längre så att det blir något större kapital.
Jag hade liknande system förut. Så länge jag inte nått upp till statlig skatt (pga låg lön, föräldraledighet, annat) hde jag tagit ut så mycket som möjligt, så fort som möjligt.
Om du tänkt dig att ta tjänstledigt / provpension eller starta företag i framtiden, konsult eller liknande, kan man ju plocka ut kapitalet under år 1 när företaget kanske inte kan betala
Ja, det är ett bra case för den här bonusen. Bara man själv är bra på att planera, uttagen kan bara göras en gång per år. Val i december och få pengarna i mars/april har jag för mig. Har som sagt aldrig plockat ut något.