Revisor till likvidation? Hjälp

Hej,

Jag startade ett AB förra året i tron om att jag skulle konsulta. Istället tog jag en anställning och företaget har varit helt utan verksamhet (bankavgift som enda kostnad).

Jag har ansökt om frivillig likvidation hos Bolagsverket, men har nog missuppfattat vad som gäller - var av uppfattningen att jag själv kan vara likvidator och göra enkelt balans och resultaträkning själv. Men icke.

Nu vill Bolagsverket ha ett intyg från revisor

”För att vi ska kunna godkänna en likvidator som inte är advokat måste du skicka in ett intyg från en revisor. Intyget ska visa att företagets egna kapital är minst hälften av det registrerade aktiekapitalet. … Om företagets egna kapital är mindre än hälften av det registrerade aktiekapitalet måste likvidatorn vara en advokat med erfarenhet av konkursförvaltning eller liknande. Skicka i så fall in ett nytt förslag till likvidator. Om du inte svarar i tid utser vi en annan likvidator …”

men även

”Den som föreslås till likvidator får inte vara aktieägare, suppleant eller ha ingått i bolagets ledning. Den som ingått i bolagets ledning får utses till likvidator endast om det finns särskilda skäl. Med anledning av att bolaget inte har revision finner vi att särskilda skäl inte föreligger.”

Förstår inte - behöver jag skicka in intyg OCH hitta en annan likvidator än mig själv? Eller löser intyget detta?

Har nån tips på billig revisor för ett intyg?

(Ska fråga Bolagsverket också, men tar sån himla tid, och finns nog kloka personer här som vet också)

Tack på förhand!

Jesper

Du ska hitta någon som skickar in intyget åt dig (en revisor).