Rich dad poor dad som svensk ljudbok

Hej.

Jag har läst och lyssnat på rich dad poor dad flera gånger och har precis som så många andra upplevt ett för och efter att ha läst den.

Jag skulle vilja att min pappa fick lyssna på den som ljudbok men den finns inte på svenska som ljudbok tyvärr och han har inte möjlighet att läsa böcker på grund av dyslexi.

Någon som vet hur man översätter med AI eller bara har boken inläst på svenska för att ni själva läst in den?

Eller har ni något tips på hur jag kan få tag på den som ljudbok på svenska även om den inte finns i handeln?

Tack på förhand.

2 gillningar

Finns den på svensk översättning i tryckt form? Om så så borde väl ngt bibliotek ha den som inläst ljudbok med sån där robotröst, sånt som funnits långt mycket längre än ljudböcker för ‘alla oss andra’? Sådana böcker kan man behöva ha ‘rätt att låna’ som jag inte vet hur man får, men har han dyslexi borde ngn i kommunen kunna ge honom den rätten. Tror jag.

Kanske finns någon bibliotekarie här i forumet som vet?

1 gillning

Ett annat alternativ är att han lyssnar igenom de RT-avsnitt som handlar om boken.

Första avsnittet i serien:

Sammanfattning finns AI-inläst på ljudbokstjänster.

Tex:

1 gillning

Hej!

Skapade konto här för att informera om detta då jag arbetar som bibliotekarie.

Myndigheten för tillgängliga medier driver talbokstjänsten (juridiskt skilt från begreppet ljudbok) Legimus för alla med någon form av läsnedsättning. Där finns boken på både svenska och engelska. Länk till svenska översättningen: Rich dad, poor dad | Legimus

”Robotröster” (talsyntes) som inläsare är ganska ovanliga. Oftast är det en mänsklig inläsare. Däremot läses boken ganska platt eftersom inläsaren inte ska ladda texten med sina egna värderingar (bland annat).

Trådstartarens pappa kan gå till närmaste folkbibliotek och be om hjälp att skapa ett konto. Det kostar honom givetvis inget. Sedan har han åtkomst till hela Legimus utbud via telefonapp eller webbläsare i datorn helt utan att behöva göra något fysiskt besök.

Hoppas det kan hjälpa!

7 gillningar

Och därför är det coolt att betala skatt…

3 gillningar

Ibland är det absolut bra med samhällsservice. Att vi har 342 (ja, trehundrafyrtiotvå!) statliga myndigheter under regeringen känns dock allt annat än coolt. Det borde gå att subventionera talböcker utan att instifta en hel myndighet kan man tycka.

2 gillningar

Välkommen hit om du väljer och stanna! :blush:
Tyckte det var väldigt fint att du reggade för att informera. Ros till dig!

6 gillningar