RikaTillsammans-portföljen och IS04

Hej,

Jag har en fråga till er som har RikaTillsammansportföljen.

Vad är era tankar om iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04, som ingår med 15% i räntedelen?

Hälsningar,

Sara

Jag är också nyfiken. Har den men den har till idag mest backat. Ligger -18% just nu medan övriga långa ovligationer ligger + nästan samma…

Hej!

Gällande IS04 bör man fråga sig fundera över skälet till att den ska vara med i portföljen. Historiskt har långa amerikanska statsobligationer varit ett bra skydd och en krockkudde vid skakiga perioder. Tiden för pandemins utbrott är ett aktuellt exempel. Däremot kan den vara något av ett sänke i goda tider. Där får man avgöra vilket som är viktigast - skydd för eventuella kriser framöver men ett litet sänke i goda tider.

Det finns ju en valutarisk/valuta hans som man bör vara medveten om. Man bör också vara medveten om att eventuella räntehöjningar i USA kommer att leda till att Is04 går ner rejält initialt eftersom obligationerna har så lång löptid.

Hoppas detta gav några tankar.

Mvh Mathias

När jag kollar så ser jag inte att det har gått så dåligt, kollar jag på i år så ligger den på +11% enligt Nordnet.

När du säger -18%, räknar du då ifrån toppen i april tills nu undrar jag, och varför har du valt just den tidsperioden?
Tanken med rikatillsammansportföljen är att de olika “områderna” skall täcka för varandra, går det enda trögt arbetar oftast en annan upp den tappade marken.

Men absolut, kollar du IBCL eller DBXG så har de under samma tidsperiod som du nog kollat på, fungerat bättre.

Kanske det beror på vilka “papper” som är i respektive EFT, så pass insatt är jag tyvärr inte.

Sorry, hoppade på tåget lite för snabbt med jämförelserna med IBCL och DBXG vilket jag inte borde gjort, bortse ifrån dem då det är EURO papper inte US som IS04

Tycker dock att 11% i år är rätt ok ändå.

+11% i USD, minus några procent i SEK eftersom dollarn försvagats så…