Avanzas artikel jämför evighetsportföljen (närmare Harry Brownes modell) mot S&P500. Då jämförelsen handlar om två USD-baserade “portföljer” så behöver man inte ta hänsyn till kronkursen, då jämförelsen är i USD.
Men det hade så klart varit klädsamt att nämna att avkastningen blivit mindre i kronor räknat.
Gällande Harry Brownes evighetsportfölj och Rikatillsammansportföljen finns det stora skillnader vilket gör att man inte kan jämföra resultaten och tro att de skulle vara samma även om de handlades i samma valuta.
I aktiedelen så är RT-portföljen inriktad globalt men en viss extra home bias till Sverige, men HB’s är inriktad mot USA.
I långa räntedelen är HB’s inriktad på USA, medans RT blandar USA och Europa.
Innehaven är således olika och kan inte förväntas gå exakt i takt.
Sedan att jämföra Jans RT-portfölj på Shareville är väldigt svårt då den inte är i balans där, så det är lite svårtjämfört även när du ska jämföra mot din egna portfölj.
Det gjordes en extra ombalancering i april och det var senast då det skedde någon handel i portföljen. Just nu ser innehaven ut så här på Shareville:
Aktiedelen: 35,1%
Långa räntor: 22,6%
Guld: 24,7%
Kontanter: 17,6%
Med tanke på guldets stora uppgång under vår/sommar så är det väldigt konstigt att guld inte är över 25% när ingen handel skett i portföljen sedan 9 april. Jag kan bara anta att den inte var i balans (25%) efter ombalanceringen.
Långa räntor har gått ner mycket under vår/sommar, så det är konstigt att kontanterna ligger på bra mycket lägre än långa räntor om de startade på 25% vardera.
Aktiedelen på 35,1% är väldigt hög.
Jag är osäker på om tillgångslagen naturligt blivit så här, om det istället är optimering av tillgångslag då man försöker förutse marknaden och vad som kommer gå bäst och då lagt mer innehav i den påsen, eller om det är misstag i ombalanceringen, eller om jag tolkat siffrorna fel.
… men sammanfattningsvis är det dumt att jämföra mot portföljen på Shareville.