RikaTillsammans-portföljen utbyte av "Dist" till "Acc" bonds? Nackdelar/fördelar?

I RikaTillsammans-portföljen:

Ingår

• iShares Euro Government Bond 15-30yr UCITS ETF (Dist) (ISIN: IE00B1FZS913)

Finns det någon nackdel med att byta ut den mot?:

• iShares Euro Government Bond 15-30yr UCITS ETF (Acc) (ISIN: IE000XRBP9E3)

Vidare ingår:

• iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) (ISIN: IE00BSKRJZ44)

Finns det någon nackdel med att byta ut den mot?:

• iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Acc) (ISIN: IE00BFM6TC58)

Anledningen till att jag istället skulle vilja ha de ej utdelande motsvarigheterna är att jag hade tänkt skapa en Permanent Portfolio/RikaTillsammans-portföjl utan cash och då blir det mest jobbigt om det trillar in utdelningar på ISK istället för att det automatiskt återinvesteras.

Jag vill bara dubbelkolla så att jag inte missar något innan jag byter ut dem?

3 gillningar

Vart hittar du dom? Finns inte på Avanza.
Fördel (dist): du slipper courtage för sälj om du ombalanserar till andra tillgångsslag i portföljen.
Fördel (acc): du slipper courtage och valutaväxling om du ändå skulle återinvestera.
Hade valt (acc) eftersom man högst troligt kommer köpa mer i dessa fonder övertid än att sälja.

2 gillningar

Bra och relevant fråga! Jag hade gärna också använt mig av ACC ist för Dist men det ser ut som att de inte finns tillgängliga på Nordnet.

Jag skrev fel ISIN på en av ETF:erna:

Finns tyvärr inte på Avanza. Men fråga gärna om de kan ta in dem i utbudet. Ju fler som frågar desto bättre.

Vet du om det spelar någon roll vilken börs de handlas på (ex. av skatteskäl eller annat)?

Här är en bild från Nordnet:

Som synes har vissa ETF:er en amerikansk flagga och vissa en tysk vid sig? Vet du om det spelar någon roll vilken man väljer?

Jag skrev fel ISIN på en av ETF:erna:

Den verkar finnas på Nordnet (dock verkar den vara noterad i USA enligt flagga):

IE000XRBP9E3 verkar dock inte finnas där. Fråga gärna om de kan ta in dem i utbudet. Ju fler som frågar desto bättre.

Vet du om det spelar någon roll vilken börs de handlas på (ex. av skatteskäl eller annat)?

Här är en bild från Nordnet:

Som synes har vissa ETF:er en amerikansk flagga och vissa en tysk vid sig? Vet du om det spelar någon roll vilken man väljer?

Dem med US flagga handlas på NYSE och dem kan du inte som vanlig investerare komma åt. Dem med tysk flagga handlas på Xetra i tyskland så dem kan man handla från Sverige.

Jag har bett Avanza ta in acc av exempelvis IS04, men de vill inte eller kanske kan inte. Vet inte varför de kör dist.

Utd är skattefri på us bonds i ISK så inte riktigt lika viktigt med acc som i många andra fall