US Treasury Bond 20+yr

Hej,

Jag har hört och läst flera gånger att det är bra att differentiera portföljen med långa och korta räntor.

US Treasury Bond 20+yr har nämnts vid ett flertal tillfällen eftersom de minst följer aktierna vid stora krascher. Nu har jag tänkt följa förslaget och jag har hittat iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF IE00BSKRJZ44.

Fråga är den här EFT ett bra val om jag vill differentiera eller finns det andra möjligheter? Jag är lite osäker om jag missförstått idén och om IE00BSKRJZ44 ”is good enough for the job?”

PS Jag har endast möjlighet att köpa Nordnets utbud i Finland.

Martin

2 gillningar

Det är ett bra alternativ. Har den själv.

1 gillning

Den (IS04), men också den EUR-hedgade varianten (ticker IUSV) av samma ETF, passar bra för utförandet. Den senare är en hörnsten i min allvädersportfölj.

IS04 är den ETF som även Rikatillsammans använder :+1:

Vet inte exakt hur det fungerar men jag har sett denna etf på flera ISK på shareville så det borde fungera att ha den på Isk.

Hej Nicholas och Mattias. Tack för svaren. Made my day! Jag hade inte hittat IUSVsjälv. Eller rättare sagt det skulle ta mig väldigt lång tid. Ha en trevlig kväll.

2 gillningar

Har inte tidigare märkt att man återanvänder tickers på de olika börserna.

IUSV verkar finnas på både Xetra och Nasdaq, men är två helt olika ETF:er.

Den som finns på Avanza är ju inte den som nämns här ovan av @AllSeasonsPortfolio

Missar jag nåt eller är det såhär förvirrande? :slight_smile:

ETF:er är ofta korslistade på flera börser, t.ex. Xetra (Frankfurt), LSE (London) eller Euronext Amsterdam. Få är dock listade på Stockholmsbörsen.

Därutöver kan samma ETF ha olika tickers beroende på vilken börs det är. Oftast är det på Xetra som namnet skiljer från övriga börser. T.ex. heter den EUR-hedgade IUSV-varianten istället DTLE på andra börser som både LSE och schweiziska SIX, även om det är exakt samma ETF.

Därutöver finns amerikanska varianter som vi i Europa inte kommer åt så enkelt pga UCITS-regelverket. Där heter samma ETF istället TLT och är listad på Nasdaq.

Den europeiska grundvarianten IS04 (ej valutahedgad) är också känd som IDTL på LSE när den handlas i USD och IBTL när den handlas i GBP. Dock är varken Avanza eller Nordnet kopplade till LSE. Det räcker därför att känna till tickers på Xetra, som då är IS04 och IUSV.

Skillnaden är dock att medan båda handlas i EUR, så är det bara IUSV som är valutasäkrad för EUR/USD, medan du med IS04 istället har dollarexponering. Jag föredrar EUR-exponering, då min privatekonomi är mycket närmare kopplad till euroländer än USA, t.ex. vad gäller semestrar etc.

Många förkortningar ovan, men hoppas det hjälper :slightly_smiling_face:

2 gillningar