Skulle man kunna ha en jobbförmedlingsfunktion i RT eller är det för krångligt eller för litet/smalt forum?
Jag tänker att det ändå är en samling av tänkande, intelligenta, engagerade och kommunikativa människor som samlas här och det skulle väl kunna vara intressant för företag att fiska i dessa vatten
För oss i forumet vore det ju intressant att se vilka företag som hittar hit och vad de i så fall har att erbjuda!
Frågan är väl om det är intressant i konceptet och om det erbjuder något mervärde för @janbolmeson och oss som lyssnar på kanalen och/eller deltar i forumet?
Man skulle kanske kunna låta även forumdeltagare annonsera för att köpa tjänster.
Finns säker en del här som nystartat eget företag, eller av någon anledning, som vill köpa tjänster, rådgivning, coachning eller hjälp med något. En del saker är kanske för stora eller känsliga för att man ska kunna få hjälp med dem direkt i forumet, men det kan vara en bra plats att hitta lämplig resurs att ta hjälp av.
Annonsering som privatperson kunde vara en “premium” funktion för Patreon-medlemmar kanske?
Förmedling av tjänster kanske kunde funka. Jag menar då att någon är bra på något och kan erbjuda andra olika tjänster. Den varianten finns ju i någon mening redan i form av diverse saker som Jan rekommenderar. Att erbjuda längre uppdrag eller regelrätta anställningar finns det rimligen andra fora som är bättre lämpade för. Sedan vore det väl inte förbjudet att posta något i still med “Vem är bra på X i Y-stad?” Säkert har många bra nätverk och kan solla fram kompetenta personer inom olika områden.
Det är nog lätt att göra arbetsförmedlingens arbete för halva kostnaden. Spontant räcker det väl att sluta byta IT-system så har man löst kostnadshalveringen
Sedan får jag erkänna att jag har vissa förutfattade meningar av Arbetsförmedlingen. Typ den del av befolkning som har lätt att få jobb går ändå inte dit, och den del av befolkningen som har svårt för att få jobb av diverse anledningar går dit men får ändå inte något jobb. Men dyra IT-system har de.
Arbetsförmedlingen skulle sannolikt kunna byta namn till Bidragsförmedlingen. Det är så deras uppdrag i realiteten ser ut. Sedan kan de absolut göra skillnad för att få olika svaga grupper att öka sin anställbarhet och det är inte dåligt. Den enda gång jag själv haft behov av att fysisk besöka ett AF-kontor med “egna behov” var för 10-15 år sedan någonting. Min upplevelse var då att göra en tidsresa tillbaka till Olof Palmes Sverige. Man skulle fylla i blanketter i något gammaldags datorsystem som handläggarna inte verkade förstå sig på riktigt. Ingen var otrevlig eller så men känslan jag fick var att verksamheten hörde hemma i en annan tid. Nu tror jag att det blivit bättre, åtminstone på en del punkter. Jag besökte ett AF-kontor för några år sedan i en annan typ av ärende och kunde iallafall konstatera att de hade prickfri servicenivå. Allting verkade där och då välordnat men frågan handlade om information, inte om byråkratisk hantering.
Det jag tänker är attraktivt är urvalet av personer, ofta får man väl för många sökande så man får sitta o sålla en massa.
Annars har du kanske en poäng, kanske inte finns någon USP. Men det var lite det frågan syftade till. Att identifiera om det finns något underlag för någon form av tjänst i den riktningen?
Jobb finnes (100+ stycken, on-site / hybrid i GBG-regionen) PM:a mig
Utvecklare inom Frontend / Backend / Full Stack
5+ års erfarenhet inom relevant område.
För frontend, gärna något av:
React
Angular
Vue
… och därmed förenliga libs och annat (typ: npm, webpack, TypeScript, etc.) .
För backend, gärna något av:
Java
C#
GO
… och därmed förenliga libs (typ: Maven eller motsvarande).
Meriterande är någon form av cloud:
AWS
Azure
Google Cloud
… och någon form av databassystem (typ: MSSQL, MySQL, eller diverse NO-SQL)
I övrigt förväntar vi oss att du har koll på saker som git, och en vana att jobba agilt, och har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på både svenska och engelska
Jag ser nog inte varför RT är rätt forum för att minska urvalet av personer. Jag har aldrig stött på det i andra forum som handlar om träning, spel, eller andra intressen. Varför skulle ett forum för privatekonomi vara rätt att söka jobb i?
Jag har nog inte så mycket emot att någon skapar en tråd med en jobbannons eller förslag för samarbete i något projekt - däremot ser jag inte gärna att forumet fylls upp med folk som söker nytt jobb. Då kan man gå någon annanstans.