Nackdelarna med BR-radhus är betydande. Föreningens lån är inte avdragsgilla. Det ger en permanent högre boendekostnad som inte är obetydlig. Dessutom finns åtminstone i Stockholm stora problem med höga tomträttsavgälder. Privata husägare har kunnat köpa loss sina tomter med stor rabatt medan BRF:er inte kunnat göra motsvarande. Det innebär att det i BRF:ers kostnadsmassa ingår en betydande kostnad för markhyra. Hur hög den är kan förstås variera men om läget är bra är risken uppenbar för långsiktigt ökade kostnader.
BR-radhus finns till för att fattiga hushåll ska lättare ha råd med att köpa hus. Är man “fattig” är det alltså ett alternativ man bör titta på. Med fattig menar jag nu att man helt enkelt inte har råd med något annat.
Många vanliga radhus ingår i samfälligheter och de fungerar ofta på liknande sätt som BRF:er. Med det menar jag att det finns en styrelse och att man betalar en månadsavgift som täcker en lång rad gemensamma kostnader. Samfälligheter är dock i högre grad än BRF:er “ekonomiskt optimala”, i meningen att ett radhus med samfällighet är ett smart boendealternativ för den som bryr sig om driftkostnader och prisvärt boende mer än snickarglädje och sjöutsikt. BRF:er är dubbelt dåliga iom att du både får ett boende med begränsningar och utan att det blir tydligt billigt över tid.
Det är sannolikt att ett radhus med friköpt tomt i en samfällighet kan kosta mer att köpa än motsvarande BRF-radhus. Dock är det här kostnader som du kan ta bort genom att amortera ner lånen. BRF:ens lån sitter du fast med och kostnaden för markhyran minskar inte med tiden, tvärtom.
Det här med att slippa tänka på olika investeringar är relevant för radhus i samfälligheter på samma sätt som för BRF:er. Däremot har samfälligheter typiskt sett ansvar för färre områden än vad BRF:er har. I den samfällighet jag bor i har vi värmesystemet gemensamt. Det gör att jag inte behöver ha någon egen värmepanna i huset. Jag slipper den stora klumpen som tar plats och för oväsen och behöver inte lägga undan pengar för att byta ut den på sikt. Det här är hanterat gemensamt och för mig räcker det att betala månadsavgiften.
Tak, fasad och fönster finns inga betydande vinster med att sköta gemensamt, om vi pratar strikt ekonomiskt. Skillnaden blir bara att du inte kan välja leverantör själv och att lånen som oftast finansierar de olika åtgärderna inte är avdragsgilla. Det ger en stor långsiktig fördyring av boendet.
I sak finns fördelar med samfälligheter ändå när det gäller dessa områden. Ofta finns betydande kunskap hos grannarna om “hur husen fungerar” i olika avseenden. Om du ska byta till något nytt behöver du inte själv ha koll på allt utan du kan prata med andra och höra om deras erfarenheter. Det är väldigt bra att ha det så.