Riskfördelning för student

Hej,

är en 18-årig gymnasieelev som ska påbörja en 5 årig utbildning till hösten. Har under en längre tid varit intresserad av att spara på börsen och har därför investerat de pengar jag själv har tjänat (drygt 2000kr/månad) samt det mina föräldrar sparat åt mig (totalt drygt 350 000). Jag har dock på senare tid börjat reflektera över risken i mitt sparande. Just nu kör jag på en variant av “fyra hinkar principen”. Undantaget är att jag inte har en “mellanrisk-hink”. Det vill säga att jag har en liten andel i “lekhinken” samt en buffert som jag anser lämplig i förhållande till min situation. Sedan är resten placerade i nästintill enbart index och aktiefonder (med låg avgift såklart :wink:).

Planen är att köpa bostad efter eller mot slutet av studierna (om drygt 5år) och känner därför att det är lämpligt att kanske minska andelen i “högrisk-hinken”. Jag har såklart reflekterat över de vanliga riktlinjerna med att öka andelen i räntor ju närmre man behöver pengarna men vill ju ändå försöka maximera avkastningen. Tänkte därför bolla om hur jag ska göra omallokeringen. Bör jag börja sälja av mina aktiefonder och köpa räntor eller räcker det med att enbart börja månadsspara i räntefonder? Tacksam för input.

Vad jag gjorde var att köpa bostad där jag pluggar, vilket även är den stad jag tänkt bo i efter studierna. Då får jag en värdeökning på bostaden samtidigt som jag bor bättre och billigare än studiekamraterna.

Generellt sätt bör du inte investera pengar som ska användas i närtid.

Välkommen till forumet! Grattis till en bra situation så tidigt i livet! Bra jobbat :grinning::+1:

Om du vill bo i staden du pluggar så kan du ju köpa nu, men antar att så inte är fallet.

Eftersom du redan nu vet att du behöver mycket av pengarna om 5 år till insatsen så bör du förhålla dig till det. Skapa en mellan hink och kanske stärka upp bufferten (ev bundet sparande med 1-1.5% ränta) är mitt förslag.

Tycker du åtminstone borde sätta av minimum 15% av lägsta bostadspriser du tror du landar på, så har du åtminstone den lägsta summan du behöver till insatsen.

Sen kan du ju ha resten i högrisk hinken och månadsspara in i den. Om du nu kan fortsätta spara under studierna. Det kan jag lugnt säga att det kunde inte jag … alldeles för mycket kul! :grinning:

Antagligen har du haft en bra resa på ditt sparande så det är ju inte fel att låsa in vinst när du vet att du har ett behov inom relativ närtid.

Alternativt tänk utifrån scenario

1. Du satsar på avkastning, börsen går ner rejält med 40-50% vid helt fel tidpunkt och du får vänta i tex 4 år på att köpa. Är du ok med det så kan du ju ligga kvar med högrisk med förhoppningen att börsen fortsätter upp.

2. Du satsar på att säkra upp insatsen till boendet. Börsen fortsätter upp och du missar 30-40% avkastning på den delen av kapitalet - men du köper ditt boende. Om du inte tror att du kommer att ligga sömnlös pga av den ”missade” avkastningen så bör du säkra upp insatsen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp! :slight_smile:

1 gillning

Tack för responsen,

ligger en sanning i det du skriver. Men på grund av inflation så anser jag det dumt att bara placera pengarna på att högräntekonto. Tror att mellanriskhinken är en ganska bra kompromiss. På så sätt minimerar jag risken samtidigt som jag har en marginell värdeökning och förlorar inte till inflationen.
Diskuterar gärna vidare om detta med hur man ska säkra insatsen!

1 gillning