Är det någon som vet vilken riskfria ränta man väljer att beräkna med när man räknar på Sharpekvoten i fonder?
Om man exempelvis jämför Swedbank Robur Globalfond A och Swedbank Robur Technology A och räknar baklänges kommer man fram till att det har valt en riskfri ränta på Global på 6.4% medan Tech 7.3%. Dessutom är ju den riskfria räntan betydligt lägre i Sverige. Hur väljer Morningstar? eller Swedbank? vilken riskfri ränta de ska räkna med?
Det är inte tydligt vilket tidsfönster de använder för sina beräkningar, men om jag tittar på 3 år och annualiserar, använder deras uppgift om standardavvikelse, samt genom ett getöga på US30Y får den till att ha ca snittat 3.2% över tidsperioden, så får jag siffror som matchar väldigt väl
>> (((1+0.7488)^(1/3)-1)-.032)/0.1507
ans =
1.1466
>> (((1+0.92)^(1/3)-1)-.032)/0.2188
ans =
0.9639
Edit: Såg att du pratade om Morningsstar. Mina siffror är från Avanza men de ser liknande ut
Är de inte bara sätta räntan till de du kan få på ett sparkonto? Är väl mest ett sätt att jämföra risk reward mellan olika tillgångar där risken jämförs med vad du kan hitta ”riskfritt”, behöver inte vara exakt på decimalen så länge du har samma för alla?