Röda dagars påverkan på börsen

Hur mycket påverkar röda dagar egentligen olika börsmarknader? Min egen tanke är att det jämnar ut sig över tid, men att det över kortare perioder kan påverka ganska mycket.

Som exempel kan vi ta de senaste dagarna när Stockholm höll stängt i fredags och Europa, och i synnerhet Tyskland, gick bra samma dag. Sedan i helgen bombades det för glatta livet och idag deppar både vi och Europa.

Finns det någon forskning eller egna tankar kring detta som ni vill dela?

Jag tycker inte röda dagar påverkar. Mer än att det inte blir någon ny siffra den dagen förstås. Däremot världshändelser. På både förutsägbara och oförutsägbara sätt.

Det jämnar väl ut sig när helgdagen är slut? Börsen styrs ju mestadels av superalgoritmer på typ hedgefonder. Dom har nog full koll på en marknad inte uppdateras en viss dag

Egna tankar.

Börsen öppettider är alldeles lagom. Det finns ju alltid något annat lands börs som är öppet om man nu måste in och peta varje dag (varför man nu vill det).

Själv tänker jag att om man behöver fler börsdagar per år för att tillgodose sig en acceptabel avkastning på investerat kapital. Så kanske problemet inte ligger i antal dagar utan hos en själv.

Så låt oss vara rädda om helgdagarna.

Absolut, jag är inte för någon förändring utan undrar mest om det finns några effekter av att de är olika över världen.

Sverige är ju dessutom en pyttemarknad. Om man då missar en glad och positiv fredag och måndagen inleds med bombbaksmälla så känns det åtminstone som att den där procenten som Tyskland m fl gick upp i fredags nu åkte ut i avloppet.

(Ja, det är alltså bara en känsla.)