Rörliga räntans påverkan av världsläget

Har funderat på hur bolåneräntorna påverkas av världsläget. Läs in Ukraina kriget, Trumps framfart med tullar etc!

Som jag förstår påverkas framförallt de bundna lånen av dessa faktorer.
Rörliga räntan (3månaders) påverkas framförallt av riksbankens agerande.

Tänker jag rätt där? Hur tänker ni kring risken att riksbanken i så fall ska börja höja styrräntan och i så fall om rörliga räntan följer med.

Som amatör gällande räntor känns det spontant som att den rörliga räntan borde ha större chans att vara kvar på samma nivå som idag jämfört med de bundna som riskerar sticka iväg.

Bundna räntor påverkas mycket om förväntningar på framtida inflationsnivå. Rörlig ränta påverkas mycket av den styrränta Riksbanken sätter för att framtida inflationsnivå ska ligga nära målet på 2% (KPIF). Bundna räntor är därför ofta en indikation på vart den rörliga är på väg.

SBAB höjer idag tre månaders med 0.05 men även bundna, fler banker lär ta efter. Jag band räntan idag på ett år.

Otroligt att en statligt ägd bank drar upp rörliga räntorna på det här sättet utan att ens RB höjt? Vad håller de på med?

Kan förstå att bundna höjs något men inte rörliga.

Matpriser och el är anledningen till höjda inflationen. Två basvaror som folk inte klarar sig utan. Lösningen är alltså att höja räntan så att folk får mindre pengar att handla mat för i tron om att det ska få priserna att sjunka…
Folk får frysa och svälta helt enkelt.

Att kallt väder och dåliga skördar skall påverka ränteläget är så galet

0,5% av inflationen är också pga höjda hyror som har höjts mycket pga… höga räntor.

1 gillning

Instämmer. På hela taget är jag lite besviken på SBAB för att de inte bättre utnyttjar sin position på marknaden.

Fanns i ett avsnitt av ekonomibyrån på SVT där en RB-representant anklagade bankerna för att “inte hänga med lika fort ner” med räntan nu när de sänkte.
Bör ju komma någon reaktion på att deras “statliga kollegor” väljer att höja när de trots allt är inne i en sänkningscykel.

1 gillning

Episkt, Anna Breman till Annika Winsth Nordea. Som blev lite sur :grinning: Nordea sänkte dagen efter typ! Hon menade att bankerna avsiktligt väntar med att sänka. För att flera kunder ska få villkorsändringsdag och betala den gamla räntan 3 mån till!

Bankernas kostnader för att låna pengar även på rörliga lån ökar, de lånar inte bara från riksbanken. Så de verkar bli en mindre höjning där med.

Inte utifrån Riksbankens perspektiv. De avslutade sin kommunicerade sänkningscykel i januari när de sänkte styrräntan till 2,25%.

1 gillning