Hur ofta har man inte läst det här de senaste åren? Känns som att budskapet återkommer med en viss periodicitet.
Vi har bundna bolån sedan ganska länge för att genomföra en femårsplan, men vi har samtidigt ganska låga lån då vi bor på landsbygden.
Hur ofta har man inte läst det här de senaste åren? Känns som att budskapet återkommer med en viss periodicitet.
Vi har bundna bolån sedan ganska länge för att genomföra en femårsplan, men vi har samtidigt ganska låga lån då vi bor på landsbygden.
Experterna är anställda av två banker som säljer bolån.
Tror man att inflationen är här för att stanna så är det naturligt att det blir dyrare med bundna lån. Räntemarknaden har ju börjat prisa upp långräntor, men det är väl bara vad jag förstår en förberedelse för att centralbankerna ska höja sina styrräntor. Om det sen sker i verkligheten lär det ju dra uppåt vidare. Eller?
Haha ja samma rubriker kommer upp iaf en gång om året känns det som. De har ju sakligt sett inte fel, för det står ju “riskerar” i texten. Om risken är 1% eller 10% att deras scenario slår in vet ingen.
Det bra priset varar inte för evigt, enbart under bindningstiden därefter är det verkligheten som gäller igen och ett hopp uppåt i ränta (om den har gått upp)
Om ränta går upp kommer även räntan tillbaka på lönekontonona. Hänger de med i samma takt som räntan på bolån? Bankerna vinst ökar nog ännu mer.
Jag valde att binda räntan förra året. Det är jag glad för.
Tror fortfarande att det är en bra idé faktiskt. Tror vi kommer se räntehöjningar framöver.
Både “bunden” och “rörlig” ränta är verkligheten.
Båda är bundna.
Det är bara skillnaden om man binder i 3 månader eller längre, och till vilket pris räntemarknaden värderar tidsperioderna.
Hehe, då ska nog räntan upp rätt ordentligt nu när det har normalisterats med nollränta på kontona och den nya bankskatten spökar ![]()
Sparkonton är en annan femma och där ligger de ju redan upp till 1,05% rörligt.