Rörligt elpris skiljer sig mellan elbolagen, vilket ska man välja?

Hej!

Vilket elbolag är historiskt sett billigast vad gäller rörligt elpris i Stockholm?

Fortum? Skellefteå kraft? Vattenfall? E.on? Ja, finns massa alternativ.

Tacksam för tips av någon insatt.

Flikar in bara och nämner att billigast är inte alltid bäst.

Jag brukar kolla Reco och Trustpilot för omdömen om leverantörerna, vissa har riktigt dåliga betyg men ligger samtidigt bland de billigaste på t.ex elskling.

Kolla omdömen så får du en bra bild över om leverantören är värt att satsa på eller ej.

Jag har bundet för andra året i rad med nuvarande leverantör och nöjd med allt från kommunikation och bekräftelse på betalning, då läste jag mig till att de hade överlag goda betyg på sidorna jag nämnde.

2 gillningar

Kolla elaking och ta det som har bäst kampanj för tillfället.

Man kan nörda ner sig för några kronor extra, men generellt så prioritera rabatt på månadsavgiften om du använder lite el och rabatt på elpriset/påslag om du använder mycket.

3 gillningar

Jag kör nog Fortum, verkar historiskt sett lägst på rörligt pris och ägs av finska staten. Fastpris är heldumt om man inte prickar en kris

Beror på.
Man vet vad man betalar per månad.

Säkrade kalla vintermånader istället för att sitta med rörligt, läsa om reaktorer som pausas för underhåll, reservdel pä väg osv, priserna stiger en tid…

Sommaren förbrukar vi nästan ingenting ändå så bundet på 85 öre är strunt samma då.

Jag jämförde fastpris med rörligt under 1 år.

Priset blev ca 100 öre med fast och 85 öre med rörligt. (per kWh).

För mig som utnyttjar 25.000 kWh per år blir det alltså ett tillägg för fastpris på ca 3.750kr/år (300kr/mån) för att skydda sig mot energikriser.

Blir nog rörligt för mig.

1 gillning

Lite oklart vad du har jämfört, men energimarknadsinspektionens genomsnittligt inrapporterade elpriser för SE3, 2024 låg på 69.23 öre/kwh inkl Elhandel och moms.

Slår man rakt utslaget att man brukar lika mycket energi varje månad så är det ju 30% diff mellan rörligt och fast men mer realistiskt är det nog snarare +10-15% i premie med fast prissättning iom högre förbrukning på vinterhalvåret.

Håller helt med om detta råd. Ta sedan reda på och anteckna det sista datum du behöver göra om proceduren med Elskling för att ha ett nytt avtal på plats när det avtal du just bokat löper ut. Det finns tyvärr flera exempel på tillfällen där villkoren ordentligt försämrats bara för att kunden glömt bort att byta till ny leverantör i tid. I min värld finns det inget som trumfar att alltid gå via Elskling.

2 gillningar

Tecknade nyss avtal med Skellefteå Kraft som erbjöd ett avtal utan månadsavgift i 12 månader samt en rabatt motsvarande hela påslaget under samma tid.
Bättre än via Elskling

Har du möjlighet att berätta vilket totalpris per kWh du fick hos Skellefteåkraft och vilket som var det lägsta totalpriset per kWh (bland alla elleverantörer) på Elskling?

Minns tyvärr inte siffrorna längre, det kan ha varit så att Cheapy via Elskling faktiskt var något tiondels öre billigare, men jag avfärdade de som oseriösa, efter deras recensioner. Däremot var Skekrafts erbjudande bättre utanför Elskling och de var absolut god tvåa på Elskling bakom Cheapy, men där erbjöd man bara 6 mån rabatter

Körde cheapy i ett år, var inga problem. Dock uppsagt nu och tecknat greenely istället. Brukar byta var 12 mån.

Ska sägas att Greenelys kundsupport var riktigt usel. De har en slags fejk chatt där de svarar typ varannan natt. Kändes väldigt oseriöst. De sänkte priset efter jag tecknat så jag försökte få det nya priset. Det var omöjligt så fick säga upp och teckna om igen. Kände nästan för att ta något annat bolag av ren princip men snålheten segrade.

1 gillning

Spotpriser är samma oavsett leverantör. Andra ev skillnader är försumbara. Varför rörligt då du inte kan påverka något alls?
Andras förbrukning i hela zonen styr ditt pris.
Lokala nät kanske har sämre/bättre vilkor.
Idag var variationen från 4 öre till 283 öre kwh. Väljer man att inte laga mat,duscha och tvätta på"peaken" så gör det stor skillnad med timpris istället. Annars är det fast pris men då ligger de högre i pris.

Problemet är att oftast är det peak när man vill laga mat o dyligt

Naturligtvis är det så. Priset är planerat för att gynna stora bolag. Produktionskostnaden är betydligt jämnare än det vi får betala.
Som liten producent fick vi idag spotpris 4 öre+60 öre reduktion. Ca 4 öre i nätnytta.
Till oss på morgon/kväll var det runt 2,30-2,70 krkwh + 18 öre i nätförlust+skatter etc.
Dåligt att elbolagen tar stor mellanskillnad i nätförlust/nytta.
Dagspris skulle vara mest rättvist. El verkar det finnas oavsett

Hade Greenely tidigare, men bytte bort dem pga höga påslag som de gömmer väl under certifikat och handelsavgifter och är väsentligt över konkurrensen. Åtminstone var det så för något halvår sen. Lite offtopic då priset inte är rörligt, men men…

Hmm är det även gömt på en prisjämförelse tjänsterna?