Säker placering mot inflation

Hallå,

Jag har ungefär 500 000 sek på ett konto med mindre än 1% av räntan. Jag erbjöds av min bank att sätta den i en livförsäkring, vilket givetvis är bättre än den nuvarande situationen.

Men jag är oroad över inflationen och jag undrar om jag inte borde placera den i en lösning med en inflationssköld. Säljaren från banken är lite envis och vill inte föreslå mig något annat än en livförsäkring.

Mitt mål är att placera dessa pengar och vara skyddade mot inflation, det är allt. Några tips om placering och företag (jag föredrar säker institution). Jag är inte redo att riskera för mycket, jag vill bara behålla det verkliga värdet av mina pengar efter inflationen.

Tack för hjälpen

I dagens läge är det väldigt svårt att hitta den typen av placeringar när realräntan är så låg.

Avancerade lösningar som bankerna försöker sälja på en är ofta förknippade med stora kostnader vilket gör de ännu mindre lämpliga.

4 gillningar

Hur lång är din sparhorisont?

Vad är det för typ av livförsäkring som skulle vara jämförbar med ett sparkonto med en bättre avkastning? Intresserad själv i såfall… :grinning:

1 gillning

Tror han tjänar rätt så bra på att sälja livförsäkring. Testa säljaren med att be honom om näst bästa alternativet. Säger han att det finns inget betyder det ju att det finns inga alternativ och hans förslag inte är det bästa utan istället det enda.

1 gillning

typ 10-15 år

Jag skulle rekommemdera dig att läsa denna boken:

Den tar upp ett väldigt bra alternativ till riskjusteradavkastning föt en portfölj som är enkel att hantera. Rikatillsammana har även en modellportfölj som är en försvenskad variant av denna.

Det är inte en supsexig investeringsstrategi och det ger inga enorma procent, men du kan förvänta dig att nästan alltid gå plus, en riktig arbetshäst som tuffar på.

3 gillningar

Jag utmannade honom med annan lösning, han sa att det finns placeringar med inflationskydd men han tror inte att det inte är den bästa lösningen, då vill han inte foreslå den, punkt. Vilken konstig sätt att sälja :rofl:
Han var fokuserad på utkast från livsförsäkringen tidigare medan jag pratade om framtidem och en placering som kan skyddas. Han lissnade inte så mycket på mig, han ville verkligen bara sälja sin grej.
Nu vill jag hitta en ny lösning, har du ngt tips?

Tack! tack, det ser ut som att det kan innehålla det jag letar efter: förstå ett minimum av begrepp och ha bollen att kontrollera risken.

Jag är inte redo att riskera för mycket, jag vill bara behålla det verkliga värdet av mina pengar efter inflationen.

Köp fysiskt guld så sover du bättre om natten. Inte hela beloppet men kanske runt 3 oz kan vara lagom.

så snäll att tänka på hur jag sover, det går bra tack :rofl:

Hur skulle en realräntefond prestera i dagens läge?

Du får gärna uppdatera tråden med hur du gick tillväga.

Öhman realränta:
image

Känns ju inte helt hundra att växla över till något sådant även om man tror på inflation. Varför är den nedåtgående när trenden på inflationen är uppåtgående?

2 gillningar

Livförsäkringen som banktjänstemannen försöker sälja dig är förmodligen ett mycket dåligt alternativ som du sedan sitter fast i.

Vi är nog många som har samma problem. Själv har jag valt att köpa amerikanska statsobligationer med kort löptid och vänta ut en del av de förmodade räntehöjningarna. US dollarn borde stärkas mot kronan då USA troligen höjer snabbare och mer än Sverige, vilket innebär att dollarn borde stärkas mot kronan det närmaste halvåret eller året. Om allt går som det ska så borde valutaförändringen kompensera för den svenska inflationen då jag växlar tillbaka från USD till SEK. Dessutom får jag en liten avkastning på obligationerna under tiden. När räntehöjningarna går mot sitt slut ska pengarna tillbaka in på börsen.

Ja Absolut!

Läs gärna mitt inlägg här där jag försöker förklara detta fenomen!

Till TS: Kortfattat kan man säga att det tyvärr inte finns något enkelt och garanterat inflationsskydd, eftersom marknaden prisar in inflationsförväntningar i förväg. För nuvarande inflationsnivåer har “tåget redan gått” för klassiska inflationsskydd såsom realräntor, råvaror, guld, värdeaktier. Inflationen behöver alltså överraska ytterligare uppåt för att dessa ska stiga ännu mer på kort sikt. Frågan är förstås om den gör det, eller om vi nått toppen?

Det bästa man kan göra för att inflationssäkra sitt kapital är alltså helt enkelt att investera sina pengar i en portfölj vars utveckling hänger med inflationen. Med den risknivå och tidshorisont du beskriver tycker jag att det kan vara värt att åtminstone läsa om allvädersportföljer, där man äger en blandning av tillgångar (inklusive ovanstående inflationsskydd) som presterar oavsett börsklimat.

4 gillningar

Vet inte hur du bor.
Vi själva har beställt Solceller för 116,000 för ett system på 11,4 kwh. Ska ge ca 8500 kwh.
Det är betydligt mer än 1% bankränta.
Inför en skakig period som nu där börsen går ner som nu gör det tveksamt med klipp nu.
Däremot är det bra att kapital redo när nedgången vänds till uppgång.
En spåkula eller inside information är önskvärt.
17 häktade på ICA hade nog önskat spåkula idag​:joy::+1:

1 gillning

11.4kwh för 116 000r ett bra pris, söderläge?