Jag gick igenom covidkraschen och försökte rebalansera likt de tidigare nämnda strategierna för att få en uppfattning om skillnaden mellan strategierna i resultat. Strategierna jag jämförde var: vanlig rebalansering, rebalansering x2 så som jag föreslog det, samt halv smart rebalancing timing som @AllSeasonsPortfolio skrev om i sin blogg och även du @Zino nämnde (perfekt genomförd trendföljning). Jag började med 100k i amundifonden. När amundi blev överviktad rebalanserade jag in i länsförsäkringar global indexnära, när amundi blev underviktad balanserade jag tillbaks från de pengar jag balanserat över till LF indexnära. Såklart är varje krasch unik, men jag tog covidkraschen eftersom den var relativt enkel att analysera i efterhand eftersom det var en V-formad krasch. Jag rekomenderar er att göra något liknande innan ni väljer strategi (dela gärna med er om ni gör någon räkneövning). Jag fick det till 5 rebalanseringar (OBS rebalanserade vid 10% offset för att få fler rebalnseringar och därmed se effekten av rebalanseringen bättre), 3 gånger av amundi överviktat och 2 ggr underviktat. Resultatet blev följande där totala kapitalet (amundi+LF) redovisas vid varje rebalansering:
Vanlig rebalansering:
100k > 111k > 122,2k > 128,8k > 124,8k > 119k
Halv smart rebalncing timing
100k > 111k > 123,6k > 131,2k > 127,7k > 122,1k
Rebalansering x2
100k > 111k > 119,5k > 124,1k > 128k > 125,7k
Det vi ser är att reblansering x2 gav högst avkastning i det här fallet, smart rebalancing timing gav näst högst avkastning i slutändan och vanlig rebalansering gav lägst avkastning. Vi ser att utvecklingen på rebalansering x2 var jämnast, vilket faktiskt kan vara något negativt eftersom man aktiedelen i portföljen som inte är medräknad här, har som lägst värde då vanlig rebalansering och smart rebalancing timing hade som högst värde, dvs totalt blir portföljens kurva kanske något jämnare. För mig är nog volatilitetsfondens primära syfte att höja avkastningen och inte att jämna ut kurvan hos portföljen (det har man räntor mm till). Min personliga slutsats är att jag kommer använda rebalsering x2, men dra era egna slutsatser och gör som sagt gärna era egna backtester.