Kul att du verkar ha fått ut något av tråden!
Svar på ditt första stycke:
Jag har haft exakt samma oro som dig (att avkastning i Amundis fond förklaras av valutaeffekt av USD) vilket jag ju även skrivit i mitt första inlägg. Jag har dock börjat omvärdera detta, och undrar om jag inte haft fel. Jag kommer göra en rejäl uppdatering av mitt första inlägg inom kort.
Det är visserligen sant att Amundis fond handlas i USD, men läser man fondfaktabladet inser man att underliggande tillgångar är optioner/derivat på olika tillgångsslag i USA, Euroområdet och Asien. Fonden tycks alltså vara diversifierad beträffande valutarisk, och som vi alla vet spelar det ingen roll vilken valuta själva fonden handlas i, utan vad de underliggande tillgångarna handlas i.
Jämför man historisk utveckling för Amundis fond vs USD/SEK ser man hög grad av korrelation, vilket sannolikt bara beror på att folk flyr till kontanter under tider av oro. De divergerar dock vid flertalet tillfällen, t.ex. efter finanskrisen 2008, då Amundi presterade avsevärt mycket bättre än USD/SEK.
Intressant att du ersätter volatilitet med USD i din portfölj, den tanken har också slagit mig! Personligen har jag dock avfärdat denna idé då det förutsätter att USD fortsätter vara världens mest betrodda valuta, något som jag inte alls vågar satsa mina pengar på. Som du skriver är även standardavvikelsen lägre, vilket innebär att man hade behövt ha en större andel i portföljen.
Svar på ditt andra stycke:
Beträffande din andra fråga är det en intressant idé, men är det inte bara ett annat sätt att formulera den “aktiva ombalansering” jag beskriver i del 4? Du gör ju ett aktivt bet mot marknaden att volatiliteten inte kan stiga/sjunka mer, och viktar portföljen aktivt åt någon annan riktning.
Exempelvis om volatiliteten stiger +20% till 120k, du säljer av 40k, och investerar dessa i aktiedelen (som antagligen gått dåligt pga hög volatilitet) så har du ju viktat portföljen åt höger (dvs 0 grader, stigande tillväxt).
Som jag skriver i del 4 kan man absolut tänka sig en strategi som ovan, men det är ingenting jag generellt rekommenderar då man alltid satsar emot marknadens konsensus så fort man avviker från basallokeringen.
Istället för ovanstående är jag ett större fan av @AllSeasonsPortfolio artikel kring “strategisk ombalansering” på hans blogg. I ovanstående exempel hade jag då ombalanserat volatiliteten halvvägs (till 110k) vid stigande trend, alternativt hela vägen till 100k om jag bedömde att den stigande trenden var bruten, utifrån objektiva mått. Detta är något jag funderar på att implementera i min portfölj.