Sälja aktier från ISK eller vanligt aktiekonto?

Hej,

Avanza har jag samma aktie på både ISK och vanligt aktiekonto, ungefär hälfte hälfte till ett belopp på 100000 kr. Jag tänkte laborera lite men samtidigt ha dessa pengar i aktier i st. för vanligt sparkonto.
En del av dessa aktier jag har tänkte jag sälja då och då om jag behöver t ex täcka några kostnader någon månad.
Jag förstår i princip hur beskattningen fungerar på ISK och vid vanlig aktieförsjälning men det räcker inte att jag blir helt klok.
Blir de någon stor skillnad taxeringsmässigt i stora drag om jag t ex säljer för 5-10000 kr från ISK eller depån?

Ursäkta om jag ställer en ganska enkel fråga som kanske besvarades tidigare. Jag känner mig fortfarande osäker och därför ber om råd. Tack!

Glad Påsk!
George

AF Aktie- och Fondkonto dvs det du kallar för depå. Där får du betala vinst eller förlust varje gång du tar ut. Du kan även kvitta vinster mot förluster.
ISK där betalar du skatten på schablon på hela innehavet per år. Väljer du att ta ut pengar varje månad så skulle jag hellre välja att ta ut från ISK.

1 gillning