Sälja alla aktier

Jag funderar nu när jag passerat 65 år och är pensionär om risken att spara i aktier. Min horisont är närmare numera.
När ska man sälja alla aktier och spara i något säkrare, typ räntor.
Man vill ju inte tappa 50 % i en börsnedgång som tar lång tid att komma tillbaka.
Hur resonerar ni !

Det är nog ganska individuellt vilken risk man är villig att ta och vad man sparar till, samt hur hög pension man har (ju högre pension desto mindre viktigt är ens sparande, i någon mån).

Men såhär gör t.ex. AP7 Såfa:
BIq0AdSgpRgAAAABJRU5ErkJggg==

Även vid 65 har man ju en längre horisont än vad man kanske först kan tro, även om man kanske inte har lust att åka på charterresor när man är 90.

6 gillningar

Beror på din sparhorisont, vilja att ta risk, samt behov av avkastning:

Tex en 60/40 istället för 100/0 portfölj kan ju kännas rätt bra för nattsömnen när man bara offrar 3% CAGR för att få en drawdown på 25% istället för 50%, om det nu är så att du inte behöver ta högre risk.

3 gillningar

Å andra sidan vill man inte heller tappa 58% i en valutanedgång som aldrig kommer tillbaka, som den som höll SEK (eller SEK-räntor) 1914–1917 gjorde.

1 gillning

Ja att bara spara i svenska kontanter/räntor bär en hög risk. Men utländska valutor/räntefonder kräver ju inte koppling till börsen.

1 gillning

Visst, man kan diversifiera genom att ha flera valutor, men under samma tidsperiod tappade även den brittiska valutan drygt halva sitt värde, medan den tyska valutan tappade nästan två tredjedelar av sitt och den amerikanska ungefär en tredjedel, så även en väldiversifierad ränteportfölj var en katastrof.

EDIT: Det blev ett litet fel i min research: Tappen för de utländska valutorna är på perioden 1914–1918, inte 1914–1917 som för SEK ovan. Men slutsatsen torde vara densamma.

1 gillning