Hej alla glada!
Jag håller på och går igenom mina tjänstepensionskonton från tidigare arbetsgivare och upptäckte att jag hos en förvaltare har följande fördelning;
75% Sverigefond (index)
25% USA-fond (index)
Bägge har låga avgifter som tur är men nu till min fråga.
Jag känner att jag skulle vilja balansera om innehavet till något åt följande håll;
75% USA / Globalfond
15% Sverige
15% Europa
Men, frågan är om det inte är så att man säljer de Svenska andelarna billigt då de gått ner senaste året samt sedan köper USA- och Europa-andelar för dyra dollar och Euro?
Någon som har några tankar om detta?
Tilläggas ska att detta är en premiepension från en tidigare arbetsgivare så inga fler pensionsinbetalningar kommer in.
Vad gäller sparhorisont så är det inte dags för pension förrän om 15-20 år.
Med så lång sparhorisont känns väl globalindex ganska givet. Där ingår ju Europa också, så varför konstra till det? Vill du ha övervikt Sverige så avdela hellre lagom del hit.
Sedan blir ju int 75+15+15 hundra, men det har du väl förhoppningsvis koll på?!
Haha, ja det gick visst lite fort där med procenten
Sant också det där med att Europa ingår i Globalfonder.
Men min fråga rör främst huruvida det är dumt att sälja nu för lågt värderade kronor och köpa in sig i amerikanska och globalfonder till en hög dollarkurs?
Å andra sidan så kanske kronan tappar ännu mer mot dollarn på sikt. Det vet man ju aldrig. 15kr för en dollar kanske blir det nya normala och då ångrar man att man inte köpte nu på 10,50.