Byta från Sverige Indexnära till Global Indexnära?

Hej allihopa!
Jag har placerat mitt barn sparande i Länsförsäkringar Sverige Indexnära. Inser nu att jag borde gjort detta i Länsförsäkringar Global Indexnära när jag läst på lite.
Just nu ligger fonden på över -23%, vilket gör att det känns dumt att sälja av och byta fond. Ska jag vänta (vilket känns som att n lång tid) tills jag går + eller sälja av nu för att byta till den globala indexfonden? Är ingen större summa eftersom jag bara sparat ett år (15 000kr).

Nä sälj inte tycker jag. Om det är en barnfond har du väl lång tid kvar tills barnet behöver pengarna till något? Låt det ligga kvar och komplettera istället framtida sparande i global indexnära eller annan billig globalfond. På så sätt kan du på sikt styra hur exponerad du vill vara enbart mot Sverige.

4 gillningar

Vart ligger fonden, i ett ISK, KF eller en aktie-fond depå?

För om svaret är något av dem första två så spelar det absolut ingen roll om du säljer nu eller senare :slight_smile:

Med ett AF konto kan du tvittera kapitalförluster, vilket kan göra det fördelaktigt att sälja med förlust nu beroende på hur dina övriga besparingar & eventuella ombalanseringar under samma skatteår ser ut

2 gillningar

Ja, det är ju ungefär 17 år tills eventuellt uttag.

Det är ett ISK.

Sverige index är en bra fond. Jag skulle inte sälja av utan bara lägga om månadssparandet i en globalfond, t.ex storebrand global index (som innehåller tillväxtmarknader)

4 gillningar

Denna tankeövning är bra att ha vi varje beslut om köp/sälj:

Bortse från transaktionskostnader (courtage etc.)

Om du inte skulle ha nuvarande fond, istället skulle ha motsvarande värde i cash på kontot, skulle du då köpa den ena eller den andra fonden idag?

Låt resultatet av den övningen styra ditt beslut, så har du i varje fall agerat rationellt, vilket är det enda vi egentligen kan eftersträva.

7 gillningar

Ja, det var smart!

I och med att kronan är/har blivit väldigt svag så är det mycket valutaeffekter som spelar in i kursutvecklingen.
Går du över till Global och kronan stärks så kommer du få negativa valutaeffekter.

2 gillningar

Tror den lilla summan får ligga kvar, och kommande månader går in på en global indexfond istället.

2 gillningar