Sälja Bostadsrätt till AB

Hej!

Vi försöker sälja vår bostadsrätt för att kunna köpa något större, men det går trögt på bostadsmarknaden just nu. Jag kom på idén att sälja bostadsrätten till mitt aktiebolag för att kunna hyra ut den under en period på några månader till ett år och därigenom generera en liten vinst innan bolaget sedan säljer bostaden vidare.

Planen är att genomföra detta utan att ta några lån, och min bostadsrättsförening tillåter juridiska personer som medlemmar. Har någon erfarenhet av att göra något liknande?

Det skulle ge oss möjlighet att i lugn och ro hitta en större bostadsrätt medan bolaget hyr ut lägenheten.

Jag kommer att låta två mäklare att värdera bostaden och skulle det vara så att jag går i förlust 200-300k i bolaget så är det OK!

Det beror nog på vad som står i stadgarna. Jag har för mig att juridisk person inte kan äga en brflägenhet där jag bor.

Tillåter BRF juridiska ägare och är OK med att du andrahandsuthyr lägenheten är det bara att köra. Vanligast är att BRF inte godkänner andrahandsuthyrning till någon som just köpt lägenheten och framförallt inte till en juridisk ägare. Det hade jag frågat styrelsen innan jag gjorde affären.

Der är mkt ovanligt att brf tillåter juridisk person. Normalt bara äganderätt. Letar själv efter en lägenhet i innom tull i stockholm.att köpa i mitt bolag men der finns knappt. Kanske någon enstaka på tusen bostadsrätter som tillåter juridisk person.

Rådande rättsläge är väll att styrelse aldrig kan neka andrahandsuthyrning för juridiska personer?
Dock är styrelsen korkad om de godkänner ABt som medlem. Tror inte du har samma rättigheter att kräva medlemskap som en fysisk person.

Nackdelen är att du som privatperson åker på en förmån om lägenheten inte är uthyrd.

Så se till att ha en stabil hyresgäst

1 gillning

Precis som @Paladium nämde så är Skatteverket snabba på att förmånsbeskatta i såna här fall. Då räknar dom på möjligheten att nyttja privat, inte huruvida du faktiskt nyttjat möjligheten. Kan snabbt bli dyrt…

En annan nackdel är att du inte får dra moms på inköp som rör lägenheten (uthyrningen är också momsbefriad).

Detta gäller väl bara om det är ett fåmansbolag? Se till att det är 4 eller fler delägare så borde man komma runt det? :slight_smile:

Man kan även upplåta lägenheten till 3e part som sköter uthyrningen för att komma runt det här. Då har man inte möjlighet att använda den privat.

Nej, det tror jag inte spelar någon roll.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/358320.html

En annan nackdel är att du inte kan köpa för obskattad vinst i bolaget. Men om du har skattad vinst som ligger i bolaget är det ju inget problem.