Sälja det som gått bäst vid uttagsfasen?

Hej, en tumregel är att vid uttag från diverse portfölj i uttagsfasen då börjar jag med att plocka från det som gått bäst. Men om jag nu kör Lysa eller någon annan “allt i ett” lösning då säljer jag ju också delar från det som gått bra?

Tänk 100% Lysa med en mix 80/20, jag säljer av 4%, tack då plockas en del från aktierna och en del från räntorna. Är det bra i en bull market?

Eller, så har jag konto hos Avanza, ISK med 80% Länsförsäkringar global och 20% räntefonder.
Då säljer jag ju länsförsäkringar global istället för att sälja båda två, eller hur? Min avkastning bör då bli högre över tid, ifall jag bara säljer det som gått bra. Räntefonden i det här fallet har då möjlighet att mogna till lite.

Tänker jag rätt här?

1 gillning

Lysa ombalanserar fortlöpande, så de har redan sålt från det som gått bra. De gör detta oavsett om du plockar ut eller ej.

4 gillningar

ah såklart dom gör, haha tack :slight_smile:
Men en fond som Storebrand all countries då?

jag tänker att man säljer i det man har minst tro på inför framtiden… Ingen har facit på vad som är rätt.

Vad som gått bra innan har faktiskt ingen betydelse.

2 gillningar

Kanske, säljer du så blir det av två anledningar.

1. löpande kostnader, mat, hyra osv. Där verkar det vettigt att då handla med pengar som arbetat på bra med högst avkastning.

2. Ombalansering, då vill du ju sälja det som gått bra o köpa det som gått dåligt, tänk aktier vs räntor.

Då spelar det stor roll vad som gått bra.

Om du bestämt dig för en 80/20-portfölj är det generellt en god utgångspunkt att försöka bibehålla den portföljvikten då detta sätter tonen för din portföljrisk. Antingen kan detta göras via rebalanseringar eller vid köp/sälj.

Som flera andra är inne på är det svårt att ”träffa rätt” med marknadstiming :slight_smile: