Sälja eller behålla en depå och e-kapitalkonto i SHB.
Marknadsvärde ca 250 000 kr. Svensk aktiemarknad.
Har i nuläget inga andra investeringar.
Tanken är att börja månadsspara/investera samt fördela ca en miljon (inklusive värdet av ovanstående depå). Jag förstår något om hur man kan tänka vad gäller månadssparande (fyra hinkar), men vad gäller en klumpsumma är det mer oklart. Hur mycket vill man använda för köp av bostad i förhållande till att investera etc.
Vad är ett e-kapitalkonto? På deras hemsida tycks det vara ett sparkonto med nollränta.
Investera inte pengar som skall användas till köp av bostad. Sätt upp en rimlig buffert och investera resten av det kapital som inte är tänkt att användas inom 10 år.
Det är en gammal depå som ev ska avvecklas/säljas. Vet ej hur stor skatten kan bli och om det är bäst att sälja eller behålla.
Utdelningarna etc hamnar på e-kapitalkontot.
Hur stor del av tillgångar rekommenderas användas vid köp av bostad? Eller kanske snarare, hur många procent bolån? Är det att sikta på amorteringsfritt?
Hjälp, vet inte hur jag ska agera med depå med aktier i svenska bolag och i Handelsbanken.
Värdet är nu 342 000 kr.
Ska jag börja sälja av de aktier som de rekommenderar sälj på?
Ska jag inte köpa andra som har rekommendation köp där?
Skulle ni avvecklat depån i SHB och börjat köpa aktier på annat håll istället? Vet inte hur man gör, har ärvt denna men vill ev köpa andra aktier om jag säljer dessa.
Tack! Det är SHB som uppgett rekommendationer i internetbanken när jag går in på depån och tittar på respektive aktie. Köp, sälj, behåll eller inget.
Tanken har varit att sälja av dem men eftersom jag inte behöver pengarna till annat just nu så funderar jag på om jag ska vänta in rätt läge för resp aktie och bara sälja de som har rekommendation sälj…
Jag har en del pengar i Lysa men tänker att man kanske ska ha en egen portfölj också? Är det då billigare att ha den någon annanstans eller ska jag vara kvar i SHB men sälja o öppna ISK där och köpa nya. Att sälja via bankkontor tror jag är dyrare än över nätet… Vet alltså inte om jag ska sälja allt samtidigt eller vänta in rätt läge för resp aktie, och är det samma med Lysa att jag borde vänta in rätt läge innan jag sätter över pengar dit?
Jag har för mig att Jan tyckte att SHB GI Småbolag verkade intressant. Kan man investera i den från annat håll eller enbart om man är kvar i SHB?
Lägst avgifter för aktiehandel brukar vara Avanza och Nordnet, så om du vill fortsätta handla med aktier tycker jag du skall flytta dit.
Vad gäller om flytten skall göras med en gång eller när det är dags att sälja respektive aktie är det reavinstskatten,men jag tror att det är bäst att flytta allt på en gång. Jag resonerar som så:
Aktier du tror skall gå ned i pris vill du i alla fall sälja så snart som möjligt.
Aktier du tror skall öka i pris vill du ha i en ISK för att minska skatten.
De enda aktier som lönar sig att ha i en depå är aktier som ökar, men mindre än 1.25% per år, men dels är det svårt att förutspå vilka dessa aktier är och även om jag kunde det skulle jag inte vilja ha kvar sådana aktierna.
När du säljer aktierna från depån kommer du att behöva betala reavinstskatt, vilket gör att du har mindre pengar kvar att återköpa aktier för på ISK-kontot. Du få alltså färre aktier på ISK-kontot än du hade på depån. Men du måste i alla fall för eller senare sälja aktierna på depån och då betala reavinstskatten, så jag tror att det är bättre att ta smällen så tidigt som möjligt och få framtida vinster i ISK-kontot.