Runt 2019 fick jag ett arv på runt en miljon. I corona-dippen så började jag investera en stor del av arvet på börsen. Jag hade aldrig hållit på med fonder eller aktier tidigare men det gick grymt bra till en början. Gick 20-30% plus under 2020.
MEN, klipp till nu. Nu har det inte gått lika bra och jag har hamnat på ungefär plus/minus noll från vad jag investerade från början. Jag fick lite storhetsvansinne ett tag och trodde jag var bäst i välden, men sen fick man lära sig en välbehövt läxa där jag insåg att min framgång framförallt bara hade handlat om tur och timing. Nu har jag totalt tappat intresset i aktier och fonder, men vill ju såklart investera dom och låta dom växa på sikt. Helst skulle jag vilka köra på Lysa, så jag slipper tänka och oroa mig, men samtidigt känns det tufft att sälja av fonder när man ligger på minus.
Vad hade ni gjort i min situation? Bifogat en skärmdump från Avanza nedan och på mitt innehav. Hade ni sålt av allt och satt in på Lysa eller hade ni avvaktat lite och låtit fonderna återhämta sig först? Eller kanske omfördelat lite? Min sparhorisont är medellång till lång. 5-10 år kanske.
Ju längre du behåller smalare fonder (med högre risk) desto mer exponerad är du ju för svängningar. Det är inte säkert att de återhämtar sig i närtid, de kan lika gärna gå ner istället.
Det kan ju kännas väldigt omvälvande att sälja av hela sitt innehav på en gång så om du vill kan du ju övergå till Lysa över en lite längre period, kanske ett halvår eller ett år och sälja lite varje månad. Det är dock enbart en känslomässig grej, rent rationellt är det att ta en högre risk.
Om du hade summan du har nu på ett sparkonto istället för i dina befintliga investeringar, hade du då valt att investera pengarna ett tag i fonder du tror mindre på, för att hoppas det stiger så du kan sälja och byta till lysa?
Misstänker att teknik, småbolag osv är de som dragit ner det. Teoretisk borde det snart vända. Kan även dröja ett tag till.
Men om du byter till lysa (över 50% idag från när covid kraschen började) så förlorar du egentligen ingenting. Du kan kanske börja tjäna mer. Dock när det väl vänder för småbolag osv så kan dom rusa och överlag kanske stiga mer än lysa eller global. Baserat på de sista 25 åren som denna artikel från avanza
Vill tillägga att länsförsäkringar fastighetsfond har historiskt typ gåt ner från 400 til 200%. Men innan denna dippen var den uppe i 10000%. Dock ingen garanti såklart. Men sista tiden har den varit mer stabil och gått upp lite till och med. Om du har tiden på din sida är en rätt rejäl avkastning möjlig. Finns ju såklart risk att det inte går upp igen som den har gjort tidigare.