Jag har fått chansen att köpa en tomt som jag länge drömt om, och jag behöver ta ut 1 miljon från mitt sparande på Nordnet. Merparten av kapitalet ligger i Länsförsäkringar Global Indexfond, men jag har även mindre innehav i Investor, Nordnet Global Index och Nordnet Sverige Index.
Jag hade från början en lång sparhorisont, men eftersom möjligheten att köpa tomten kom tidigare än väntat måste jag nu sälja av en stor del av mitt innehav (nästan allt). Tyvärr, som ni alla vet, har värdet på portföljen minskat den senaste månaden, men det handlar om cirka 20 000 kr, och det får det vara värt.
Mina frågor är nu:
Bör jag sälja allt redan ikväll?
När genomförs affären om jag säljer en indexfond?
Hur lång tid tar det innan pengarna finns på mitt konto?
Affären med tomten kan ske eventuellt skr på fredag, och jag vill undvika att vänta för länge i händelse av ytterligare nedgång. Men samtidigt finns chansen att värdet återhämtar sig under veckan. Vad hade ni gjort i min situation? Sälja av så fort som möjligt va?
Stort tack för snabbt svar. Kan man lägga säljordern redan nu sälja för det priset börsen öppnar på imorgon eller hur funkar det? Har aldrig sålt tidigare.
Pengar är ju till för att öka sin livskvalite är det en tomt du drömmer om så skulle jag bara sälja allt och börja bygget med ditt drömhus.
Jag själv har typ 30/70 mellan boende och aktier har ett boende jag trivs i hade dock kunnat bo bättre men för mig så gör mina pengar på aktiemarknaden att jag kan leva med ett lite mer “lugn” finansiellt då jag i princip kan leva på avkastningen.
Jag var dock när på.sälja alla mina aktier föregående år (gjorde en trådstart här på forumet om det) är.glad att jag låg kvar på börsen men det var mer för att det jag trodde var mitt “drömboende” inte var det nu ett år senare så vill jag inte alls bo där.
Men ör du stensäker på att du vill ha tomten så kör på och det är ju inte så att pengarna försvinner utan du binder dom i en annan tillgång bara.
Minns när jag tömte mitt sparkonto vid mitt första lägenhetsköp kändes som att man börja om på ruta 1 men sen insåg jag att pengarna är ju kvar bara att dom låg i en fatighet istället för på bankkontot vet att det låter självklart men mentalt kan drt vara bra att påminna sig om det.
Någon jag faktiskt får tacka jan bolmesson för är hans tips som jag följt för alla mina stora köp är att jag hyr prylen ett tag innan jag köper eller jag tror han nämnt det iallafall nånstans.
Under mina senaste 5 år så har jag hyrt (stuga/bil/båt/cross/fyrhjluing) insett efter ett par veckor av att ha hyrt dessa att jag ganska snabbt tröttnat på.dessa grejer och valt att skippa köpet kanske jag hittar något stort jag vill köpa i framtiden men först blir det hyra