Hej!
Behöver råd. Vet att devisen är att pengar på börsen är för långsiktigt sparande och pengar man ska ha inom 1-2 år inte ska ligga där. Är även så jag tänkt i alla år och alltid sparat med långsiktighet.
Nu blev det dock så att en möjlighet att köpa ett fritidshus dök upp och att kontantinsatsen vi ska lägga in blev lite större än tänkt. Därmed behöver jag sälja av en del av mitt innehav ca 150-200 000kr för att finansiera insatsen, men ändå kunna ha kvar lite buffert som inte ligger på börsen. Insatsen ska betalas 2:a maj.
Har majoriteten sparat i globala indexfonder, dels på Avanza och dels genom Lysa.
I normala fall hade jag sålt på stört utan att tveka. Nu har ju dock börsen störtdykt sista två veckorna så funderar på om jag bör vänta med att sälja det sista och hoppas det studsar tillbaka lite på de veckor som är kvar, eller om jag ska bita i det sura och sälja med en gång. Kanske att detta bara är början på ett riktigt ras…
Hur hade ni gjort?
Jag hade sålt omgående det som behövs. På så kort sikt som 1-2 år kan vad som helst hända. Kan bli börsras fullständigt eller en raket till månen. Det går inte veta. Jag hade inte tagit den risken och osäkerheten.
Jag förstår. Men det är lättare sagt än gjort. Känns så jäkla fel att sälja nu direkt efter eller mitt i en dipp. Börsen brukar ju studsa tillbaka lite när det värsta krutet lagt sig… men då tolkar jag det som du tror att vi bara är i början på något och att oddsen att det hämtar sig lite kommande veckor är liten? Fattar ju att ingen kan veta detta… men finns garanterat dom på detta forum som kan det här bättre än jag.