Sålt allt. När köpa igen?

Hej

Började spara stort i fonder under våren. Gick in med 300k på spiltan investmentbolag och amf Småbolag.
Gjorde 30k och sålde allt förra veckan då allt började gå ner sakta men säkert.

Vad tror ni? Är korrektionen klar snart? Funderar på att gå in snart igen och köpa 4-5 olika fonder på rabatt nu när priserna har justerats.

Japp den är klar nu, bara att köpa.

20 gillningar

10 Känns det rätt så gör det.

20 Är korrektionen “klar”? Det tror jag däremot inte en sekund på. Däremot tror jag för egen del att vi nu ser en längre period där det kommer att svänga runt nollan (sett över månader). Har jag rätt kan du gå in nu, eller om ett halvår och det kvittar lika. Har jag fel så… goto 10. :slight_smile:

1 gillning

Istället för att gå in och ur marknaden på känsla bör du skaffa en tydlig strategi. Lägg in allt och låt det ligga, försök inte timea marknaden.

8 gillningar

Kör du bara svenska fonder? Stockholmsbörsen är ner ca 7% på 1 månad, en global indexfond är ner 1,6% på 1 månad. Kan vara värt att lägga en del av pengarna i en global indexfond som inte svänger lika kraftigt.

4 gillningar

Ska sprida mer när jag väl kliver in igen.
Blanda svenska med globala. 4-5 olika fonder.
Några bra tips på bra fonder med bra resultat?
Spiltan och Amf har annars varit bra.

Jag tycker du har börjat i fel ände med att lassa in på vissa fonder, så mitt förlag är att du först tar en koll på Kom-igång guiden och därefter Nösta-steg.

Hade de funnits för 25-30 år sedan så hade jag undvikit en massa dyrbara misstag. Jag tycker du barkar åt samma håll som jag gjorde för många år sedan, och med den tillgång på information som finns idag, helt i onödan :slight_smile:

5 gillningar

Tack. Ska läsa den innan jag kliver in igen

1 gillning

Om du vill ha en global, billig portfölj så tycker jag att Rikatillsammans basportföljen är väldigt trevlig.

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek.

1 gillning

Helt ärligt så skulle jag börja med en global indexfond, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global. Det krävs en hel del tid och kunskap för att kunna avgöra vilken aktiv fond och fondförvaltare som är bra, det går inte bara att titta på historik eftersom det kan ha med tur att göra. Tänk på att dåliga fonder läggs ner, så det är endast de fonder som av ren tur prickat rätt aktier och trender historiskt som är kvar, samt den promille av fondförvaltare som på riktigt är konsekvent duktiga.

Det finns även forskning som pekar på att väldigt få eller i princip inga aktiva fonder presterar bättre över tid än en indexfond. Kika på lite olika RikaTillsammans-avsnitt t.ex., tas upp rätt ofta.

Risken/möjligheten är att du fastnar i intressanta tankar i ett antal veckor om hur du vill lägga upp din ekonomi och sparande/investeringar på lång sikt. Och det är ju poängen, lång sikt och göra saker som med stor sannolikhet ger bra resultat över tid.

Hade jag undvikit att lassa in - hoppa ur - lassa in igen - panik ur - lassa in - in - in - aj fasen ut fort igen - hur gör andra? - deer in the headlight - lassa in igen - amen va fasen ut snabbt igen osv :joy: … så hade jag nog haft den ekonomin jag har nu för en 10-15 år sedan. Men det är ok!

4 gillningar

Tack för tipsen.
Ska kolla in alla alt. innan jag kliver in igen.
:grinning:

1 gillning

Att köpa aktier i Investor behöver inte vara helt fel heller. Det har jag tänkt göra själv, så länge nivån känns bra.

Då har vi haft ytterligare två dygn med tapp. Trots rejäl Asienuppgång igår och tapp hemma igår så fortsätter det nedåt idag. Utöver att det är trist, så tar jag det som ett kvitto på att vad jag skrev ovan stämmer.

“Korrektionen” har väl pågått sedan Augusti (åtminstone om en kikar på din fond Spiltan invest)
Den hann ju gå ner 15% innan du gick ur i förra veckan. Sedan förra veckan har ingen direkt kraftig nedgång skett i den.
“Sakta men säkert” har den gått ner i ett par månader. Verkligen inte senaste veckan… helt tvärtom ju? bergochdalbana

Skärmavbild 2021-10-12 kl. 10.46.15
Skärmavbild 2021-10-12 kl. 10.46.33

AMF Småbolag började ju dyka lite senare men även den dök ju ett tag och har sedan varit relativt lugn sedan du sålde

1 gillning

Känns som du inte haft någon plan alls när du väl köpte från första början. Om du behöver fråga på ett internetforum som inte vet mer än dig så betyder det för mig att du inte har någon som helst koll alls. Jag kan bli irriterad på såna här inlägg för det visar bara en stor okunskap. Låt oss säga att du faktiskt får rätt denna gången och du säljer nära toppen och köper nära botten. Nästa gång, när du har ännu mer pengar, kommer du göra samma sak? Vad får dig att tro att DU kommer lyckas när så många andra misslyckas göra det du precis försöker göra? Du försöker, omedvetet eller medvetet, att tajma marknaden, trots så många bevis på att det är näst intill omöjligt.

Mitt stora tips till dig är att ta dig en funderare på vad du faktiskt vill från första början. Skapa en strategi där du inte behöver ta impulsiva beslut utan lugnt kan luta dig tillbaka när det svänger. Bestäm dig för en tidshorisont pengarna ska vara och håll dig till den, oavsett vad som händer på marknaden. Kan du inte det med din nuvarande portfölj så har du helt enkelt fel riskspridning, enklare än så blir det inte.

Hårt inlägg kanske du eller andra tycker men jag själv skulle vilja att någon skrev detta till mig om jag hade gjort ditt inlägg.

5 gillningar

Som komplement till ovanstående tänker jag att det vore relevant att se över syftet med sparandet. Jag tycker att en viktig poäng med RT är just att hitta en tydlig strategi och struktur i sitt sparande. Att ha som strategi att “tjäna pengar” och “maximera avkastningen” är i konkret mening trams. Det är så man kan tänka när man är 100% okunnig. I den här miljön med ständig uppgång som rått en period nu har det varit många som uppfattat att det är normalt att olika fonder och aktier ska gå upp massor på kort tid. Det är svårt att ge några som helst meningsfulla råd när syftet med sparandet och den övergripande strategin inte är tydliga.

2 gillningar

Sant. Hade 67k plus innan det blev som det blev.
Har skaffat Lysa nu. Ska börja lägga in pengar där. Sparhorisont, 15 år plus.
Tack för alla tips och svar. Inga svar är för hårda. Ärlighet varar längst.

9 gillningar

Sjysst, och med såpass lång horisont så har du mycket som talar för dig :slight_smile:
Lysa är ett fint alternativ. Behöver du något mer spännande så kika på artiklar om 4 Hinkar och Lekhinken och bryt ut en mindre summa (kanske 10%) som du kan stilla behovet och leka lite på börsen med.

Om du tror att du är så bra att du kan tajma marknaden, borde du inte köra fonder.

Köp inte värdepapper för pengar du inte kan vara utan i 5 år. Behåll sedan utan att sälja, blunda och glöm bort investeringen, det borde gå om den är rätt utförd.

Som du gör nu kommer du att förlora.

1 gillning