Sålt av innehav på fondkonto SEB

Hejsvejs!

Jag är i full fart med att försöka koncentrera mitt sparande på Avanza i den mån det går och jag har således sålt av mitt innehav på SEB på ett fondkonto som funnits med långt tillbaka, ett jag inte själv öppnat utan som funnits med sedan uppväxten och jag är 32 bast nu.

Det märkliga var att jag fick in hela innehavet på personkontot utan att någon reaskatt drogs, kommer detta komma som en överraskning på nästa års deklaration då? Har ett innehav på depå hos Swedbank, där visas på vilken summa reaskatt kommer dras innan man säljer.

Det dras inte preliminärskatt när du säljer i depå. Precis som du räknat ut så kommer du få betala in det nästa år i samband med deklarationen (betala gärna innan februari 2025 så slipper du betala ränta).

Men någon överraskning blir det inte. Du vet ju att det kommer. :slightly_smiling_face:

Banken brukar rapportera in försäljningen till Skatteverket, men det är inte alltid som de rapporterar vad vinsten var. Ofta ser du bara totalsumman på deklarationen. Då måste du själva räkna ut anskaffningsvärdet så att det blir rätt vinst. Du kommer att deklarera försäljningen på blankett K4.

1 gillning

Stort tack för ditt svar.

Men som i exemplet med mitt fondkonto hos Swedbank, nu har jag förvisso inte realiserat vinsten men det står i ett av de sista steget vid försäljning att vinstskatt kommer beräknas på xxx belopp, den delen som är vinst. Vid försäljningen hos SEB stod ingenting någonstans om att vinstskatt skulle betalas.

Swedbank har med andra ord valt att ge dig mer information. SEB antar att du har koll själv.

Okej, det är alltså inte svårare än så? Jag utgick från att skatten drogs direkt hos Swedbank iomed infon man fick.

Notera att om värdeökningen överstiger 400% är det skattemässigt lönsamt att använda schablonmetoden vid deklarationen.

1 gillning

240% här så en bit ifrån.

Vad innebär det och hur går man tillväga?

Beräkningen av skatt görs fond för fond, inte för fondkonton som helhet. Man börjar med att räkna ut flrsäljningsbeloppet minus anskaffningsvärde (GAV). Om GAV är lägre än 20 procent av försäljningsbeloppet så får man använda schablonmetod att ange inköpsbeloppet till 20 procent av försäljningspris. Det bör finnas info om GAV fond för fond hos SEB, så du kan beräkna skatten i förväg.

Okej då ska jag kolla detta! I SEB-appen kunde man inte se anskaffningsvärde och liknande, får kolla internetbanken. Tack för svaret!