Behöver hjälp.
Person A äger en gammal bensin bil för kanske 15’ kr som är billig att äga och köra.
Person B äger en el bil som kostar 50 gånger mer, som är dyrare att äga men lite billigare att köra.
A och B har samåkt några år utan problem, båda har haft inställningen att “kan jag åka med en dag i veckan och köra fyra så har jag tjänat en resa”, har någon behövt göra ett ärende på vägen hem så är det ok oavsett vem som kör.
Det har fungerat väldigt bra fram till nyligen, då en av dessa på grund av sjukdom blir av med körkortet.
Det blir ingen skillnad för den andre i vare sig resväg eller tid, och tycker att det inte spelar någon roll, men men ene utan körkort undrar vad han ska betala i ersättning.
Vad är en skälig ersättning att betala?
Betala bränslekostnaden för varannan resa.
Det finns inget rätt eller fel här, men det är bättre att vara schysst om man är i underläge.
Det är bara en som kan köra
Ta jobbets milersättning och dela på 2 är en lösning.
Alternativet är ju taxi, det är ganska dyrt i förhållande.
Välkommen till forumet! ![]()
Jag tycker man kan snacka sig fram till något bra om man känner varandra.
Jag förmodar att den sjuke avyttrat bilen och slipper den kostnaden? Då är det väl klädsamt om ni åtminstone delar på vad A hade/har i körkostnader (inte bara bensin) för sin bil.
I min värld behöver man räkna på absolut minst 20 spänn milen, oavsett hur risig och billig en bil är att köra. Men, givet att detta nu också underlättar enormt så kanske det ändå är rimligt att gå på vad jobbets körersättning är (minus skatt då). Är det en mil till jobbet så borde det kvitta för alla om man betalar 20 eller 35 spänn om dagen.
Över 25kr/mil behöver föraren deklarera inkomst. Men tycker halva milkostnaden är en bra tanke.
Då låter ju 25 kronor milen som en kanonnivå för alla parter. ![]()
Ingen har någon ersättning från jobbet.
Jag nämde inte vem som blivit av med körkortet, för att inte påverka er som läser.
Kan vara så, men jobben brukar ha föreskrivna milersättningar för nyttjande a bil i tjänst.
Jag vet att detta ej är tjänst. Men milersättningen är en bra jämförelsevärde för nyttjande av någons bil, särskilt om man ej har egna referensvärden.
Jag lånade min brors bil för några år sedan för en längre tid. Jag ersatte då honom med det sättet.
"Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning enligt schablon. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön.
Schablonbeloppen för inkomstår 2023 och 2024 är
25 kronor per mil för resor med egen bil.
12 kronor per mil för resor med förmånsbil förutom förmånsbil som drivs helt med el.
9, 50 kronor per mil för resor med förmånsbil som drivs helt med el."
Enligt - SKV
Att då ta 25kr/mil enligt ovan, (dvs 25/2=12.5) oavsett vem av dem som har blivit av med kortet, är enligt mig en rimlig siffra.