Att samåka i olika former är vanligt. En del gör det i mer regelbunden form, andra vid enstaka tillfällen. Jag funderar över vad som är ett rimligt sätt att tänka kring kostnadsdelning vid samåkning.
Jag tänker mig ett exempel där du åker till en aktivitet som ligger 30 mil bort och tar med 1-2 kompisar. Är det rimliga då att kompisarna betalar enbart en andel av bensinkostnaden (=marginalkostnaden) eller borde de betala mer än så? Borde de betala något i stil med kilometerersättning som arbetsgivare betalar. Vad är egentligen rimligt? Vad är en juste ersättningsnivå och när går det hela över i att upplevas som girigt?
Jag håller med om detta och det är så jag själv gjort vid de tillfällen det varit aktuellt. Dock har jag märkt att inte alla delar min bild, därav den här tråden.
Bensinkostnad eftersom det är ett vänskapligt förhållande och inte en affärsmässig biluthyrning.
Det stämmer att bilar slits en del på t.e.x 50 mil tur och retur och det finns en slitagekostnad/värdeminskning i det. Men man får anta att bilägaren inte hade sålt bilen om man inte gjort resan tillsammans
Faktum är att om jag som bilägare tillika vän ändå skulle åkt till en aktivitet och någon hängt på i sista sekund så skulle jag inte tagit betalt alls. Sällskapet räcker!
Kände en snål jävel som drog med andra till elmia mässan varje år bara för han skulle ha någon o dela bensinen med, stackarna trodde de var snälla som ställde upp och hängde med han
Jag håller med, om det var min bil skulle jag inte frpgs efter mer än bränsle-/elkostnad. De gånger jag har åkt med andra har jag dock erbjsuit mig att ta drivmedelskostnaden och de får stå för slitagekostnaden.
Den som skjutsar avgör vad som är rimlig ersättning.
Den som blev skjutsad frågar vad man blev skyldig, alternativt ger ouppmanat bensinkostnaden + dricks.
I mina kretsar brukar det röra sig om bensinkostnaden, eller dela på snabbladdningarna om det rör sig om elbil.
Men i de situationerna turas vi om att använda olika bilar, så eventuellt slitage sprider ut sig, och skulle man inte fått passagerare med sig skulle man behövt åka till stället ändå.
Jag tycker det också beror på ålder & ekonomisk standard. Är du 30+ & tjänar bra bjuder du på skjuts. Kanske snack om ersättning om det är regelbunden aktivitet som du alltid kör till. Annars upplever jag det som snålhet.
Är du yngre eller ej har överflöd, då är bränslekostnad legio.
Vänner ger och får tänker jag. Det kan innebära att någon bjuder på skjuts, någon annan fixar smink och hår till ett bröllop, någon bjuder på middag. Sett över en livstid går det ofta jämnt upp.
Jag har aldrig tänkt tanken på att kräva mer betalning än möjligen delad bensinkostnad (typ inte hänt heller). Det är trevligt att vara en som ger.
Som flera sagt beror det ju lite på vad det är för kompisar och i vilken utsträckning de kör andra gånger.
Men som räkneexempel tycker jag att man kan räkna 600 att dela på för den resan om det är en normal bensin/diesel bil.
Förbrukning avrundat till en liter milen och bränslepriset till 20.
Lite marginal för avstickare och att den som kör förmodligen tar parkering.
Inte direkt relaterat till kompisar som följer med på enstaka turer, men kanske kan vara intressant ändå.
Vi hade en samåkningsklubb till jobbet, ca 8 mil enkel resa. Vi var 5 stycken så vi rymdes alltid i en bil om alla valde att åka. Vissa körde oftare, och andra hade ingen bil alls.
Eftersom vi åkte tillsammans så frekvent måste man ta hänsyn till slitage och andra kostnader. Vi gjorde såhär:
Kostnaden per mil sattes till avdraget man kan göra i deklaration, numer 25 kr per mil tror jag. Vi räknade sen varje körning per person och månad. Körde alla lika mycket så skiftades inga pengar, men var det olika så betalades mellanskillnaden ut till de som körde mest.
Det funkade för oss, och det kändes relativt rättvist.
Tar aldrig betalt av vänner om vi inte gör en längre gemensam resa som vi planerat tillsammans. Åker flera gånger i veckan på en gemensam aktivitet med en vän och är alltid den som kör men skulle inte falla mig in att be honom betala - är bara glad att vi har något kul tillsammans. Är det bra vänner så jämnar det ut sig över tid