Milersättning vid samåkning

Är lite oense inom familjen när det gäller milersättning. Dottern lånade min bil för att festa på annan ort en helg. Det blev en resa på 77 mil. De var flera som samåkte. Hon tycker att det räcker att hennes kompisar och hon delar på kostnaden för diesel. Men jag har räknat på vad min bil kostar per mil med allt uträknat och då blir det ca 20 kr per mil. Då räknar jag med värdeminskning, besiktning, service, verkstadsbesök, däck, skatt, försäkring och diesel. Ett snitt på vad dieseln kostat hittils i år. Köpte bilen 2018 så det är alla kostnader ackumulerat sedan dess delat på antal mil sedan jag köpte bilen.

Jag menar att om hon och kompisarna inte vill betala 20 kr per mil så blir alla andra mil jag kör dyrare för mig.

Kan tillägga att hon har fri tillgång en bil som vi föräldrar betalar allt för. Men min bil passade bättre till denna längre resa.

Hur ska man tänka? Samåker jag med andra brukar jag ta 20 kr per mil även då att dela på.

6 gillningar

Min personliga åsikt är att jag skulle lämna bilen fulltankad och förväntat mig att få tillbaka den fulltankad. 80 mil resa på en helg är inte det som kommer lägga kostnader på bilen i det stora hela. Det glädjer nog både henne och mig att vi kan hjälpa varandra när det behövs.

Möjligen redovisa kalkylen för henne för förståelse om vad en bil kostar men inte mer än så.

Hade det varit mina kollegor är det en helt annan sak. Dvs. 20kr milen i sig låter inte orimligt.

Jävlar i havet! Var bor ni? I Norrlands inland? :scream:

Jag tycker det ändå låter väldigt generöst med 20 kronor milen. I realiteten är det mycket mer för de flesta fossilbilar. Jag har ofta använt just 20 spänn som en rimlig nivå när det gäller min gamla skorv.

Sedan kanske inte värdeminskningen är det mest rimliga att ta med, men resten däremot… helt subjektivt sett från min horisont.

Ja, har hon fri bil i övrigt får hon ju betala vad det kostar när hon/de av bekvämlighetsskäl lånar din. Däremot är det ju en typisk kostnad man ska diskutera innan bilen lånas ut.

Superrimligt tycker jag.

Kommunikationsbristen här är ju problemet.

Egentligen är inte ersättning från dottern så viktigt, vi betalar ändå hennes bil till vardags. Men kompisarnas resa är jag inte så sugen på att betala. Ingen annan har körkort eller tillgång till bil så denna resa hade inte kunnat genomföras om inte de kunnat låna min bil och om inte dottern hade kört hela vägen.

Så är livet som förälder. Barn kostar en herrans massa.

Du har två val:

1. Kom i efterhand och kräv ungdomarna på pengar enligt din egenhändigt kalkylerade TCO.
  2. Hacka i dig att du minsann fått lägga ut ett par hundringar för att dottern lånat din bil.

Jag vet vad jag hade gjort.

12 gillningar

Ska man vara riktigt nördig & petig så kostar det nog betydligt mindre i slitage och värdeminskning att åka 77 mil uppdelat i två resor på en solig sommarväg, jämfört med att i princip köra 10 mil uppdelat på flera resor i vinterslask och stadstrafik. Som en hypotetisk jämförelse.

20 kr/mil i milersättning är nog snarare dyrt räknat när en fossilbil rullar på blank motorväg/landsväg i arbetstemp. Helt perfekta förhållanden!

Som förälder hade jag inte tagit ut något alls utan att först ha aviserat det.

1 gillning

Herregud vad snålt, skärp dig. Du behöver få en reality check

2 gillningar

Jag hade nog sett det på lite sikt. Blir det ofta sådana resor och milen tickar får man väl hitta ett system. Annars skulke man nog tänkt på det innan. Typ “tanka bilen så är det okey”.

Oavsett synen på vad en rullande bil kostar så…

…är detta det essentiella. Man gör upp innan. :+1:

3 gillningar

Ännu en påminnelse om att allt i livet inte behöver optimeras.

Du gillar förmodligen din dotter och såg en fördel i att hon åkte i din bil. Hon kom sen hem ordentligt, med hel bil och hon betalade för bränslet.

Så fira, sluta räkna ören och gläds åt att du har en reko dotter som fick en kul helg. :heart:

(Om inte, så behöver du inte låna ut bilen nästa gång. Finns firmor som hyr ut bilar.)

5 gillningar

En annan sak man kan glädja sig över är att man är i position att kunna vara generös!

Jag tänker att jag blivit bjuden på så himla mycket som jag inte förstått när jag var yngre.

Du ska lämna över bilen fulltankad och din dotters kompisar ska fatta att de ska betala för att tanka den full innan den lämnas tillbaka. Fattar de inte det så får du väl förklara att så går det till.

1 gillning