Samåkning elbil

Jag kör varje vecka till mitt barns aktivitet. Med i bilen är en klasskompis, vars föräldrar inte kan köra, så det är alltid jag som kör. Vi har en elbil och laddar hemma. Vad är skälig ersättning? Det är ca 5 mil tur och retur. Dessutom blir det trängselskatt och parkeringsavgift.

1 gillning

25 kr milen i skattefri ersättning när man kör i tjänst, så hälften var 12,5kr/mil.

Typ, sedan finns det säkert 1000 faktorer som kan ändra det beloppet.

Hade du kört oavsett om kompisen åkte med eller inte? Alla gör ju som dom vill såklart men det här är ett exempel där jag hade varit glad att kunna hjälpa kompisen att ta sig dit om dens egna föräldrar inte klarar det. Det innebär ju minimalt med extra kostnad för dig. Jag är annars generellt snål men försöker att inte vara dumsnål.

27 gillningar

Alltså ska du ta betalt för att köra ditt barns kompis till samma träning som du ändå ska köra till?

Var glad så länge kompisen hänger med, annars kanske ditt barn slutar?

15 gillningar

Hade du åkt utan att kompisen hade hängt med?
Om så, krångla inte.

1 gillning

Tycker ni verkligen att det är OK att jag ska stå för allt? Det är inte att jag ska ta betalt, utan de andra föräldrarna borde vara intresserade av att bidra? Och då undrar jag vad som är skäligt när det är elbil?

Om man ska tänka så att jag skulle åkt med mitt barn ändå, så är det ju väldigt enkelt för de andra föräldrarna att säga att man inte kan köra, så slipper de inte bara kostnaderna utan även tiden det tar. Jag är borta i 3,5 timmar, då träningen är 2 timmar.

Välkommen till forumet.

Det kanske kan vara så att det får gå in på tillgodokontot? Även om de inte har egen bil kanske de kan hjälpa till med annat som ni kan kvitta mot utan att man behöver räkna kronor och ören?

Allt behöver inte vara så formellt men ibland så behöver man fråga om hjälp och ni kanske kan fråga de om hjälp med gott samvete om annat?

5 gillningar

Åter igen, vad hade du gjort om det inte fanns en kompis med i bilden? Kompisen bör inte påverka om du kör ditt eget barn till träningen eller ej.

Likadant bör övriga föräldrar tänka. De som inte har bil eller möjlighet att skjutsa kanske landar i att barnet får sluta med aktiviteten. De med möjlighet kanske landar i att de kör själva, eller så orkar / bryr de sig inte tillräckligt mycket och även det barnet får sluta i aktiviteten.

Ibland uppstår möjligheter till synergier då man kan hjälpa varandra. Det är inte alltid i perfekt balans och ibland kan man få dra ett lite större lass. Men i detta fall kan du ju se det som en god gärning både mot kompisen och ditt eget barn. Om du inte bryr dig om det så kan du ju sluta skjutsa också, du gör ju precis som du vill.

Som index_mannen säger, kanske du kan få hjälp tillbaka någon gång då du behöver det. Det skadar aldrig att ligga på plus.

7 gillningar

Jag blir lite förvånad över att alla verkar tycka att det bara ska vara gratis för de andra föräldrarna. Jag skulle aldrig själv bara åka med på en räkmacka och inte bidra till kostnaderna som uppstår. Jag gör två sådana här körningar per vecka, en för min dotter och en för min son, där det är en kompis med i bilen bägge gångerna. De ena föräldrarna tycker att det är självklart att de ska bidra, och undrar med hur mycket. Därav min fråga hur jag ska tänka kring ersättning vid elbil. Vad är rimligt? Det var enklare med bensinpengar, elen är inte lika dyr per mil, men å andra sidan så är det en större kostnad på bilen.

Att vissa inte kan köra, behöver inte betyda att de inte har bil, att barnet inte skulle ha gått på aktiviteten om jag inte körde osv. Det kan också handla om att det är bekvämare att låta någon annan göra jobbet…

2 gillningar

Jag håller inte med dem som använder argumentet att du skulle åkt ändå, men det är ändå en situation där det blir knepigt att prata om skälig ersättning. Det är rimligare att jobba med någon form av informell ersättning, som att de bjuder med ditt barn på någon kul utflykt eller kanske ni båda kan äta middag hemma hos dem efter träningen någon gång.

2 gillningar

Jag är också, i vissa avseende, rätt snål och tycker det är viktigt att saker ska vara “rätt” men skulle inte lyfta upp det och begära ersättning. (edit: Menar inte att du är snål, men någon ovan skrev samma och det var det jag refererade till)

Om en annan förälder undrar så skulle jag nog säga som någon annan föreslagit att de gärna får ta med mitt barn på någon aktivitet eller så.

Om situationen hade varit det omvända hade jag spontant erbjudit att betala 50kr per gång (ungefärlig bensinkostnad lite drygt).

Var glad för ert barn har en kompis.(som dessutom vill åka med er.) ta vara på tiden då de fortfarande vill ha ert sällskap. Fråga dig, vad är bäst/roligast för ert barn, att åka själv till och från alla de träningarna eller ha möjligheten att ha en kompis med sig? ( vad är det värt för dig?)

Alltså jag är jätteglad över att mitt barn har sällskap. Det handlar verkligen inte om att jag inte uppskattar detta eller ser det som ett sätt att spara pengar eller liknande, jag är inte snål. Dock så tycker jag inte om när det blir orättvist och någon åker snålskjuts för att jag är för snäll. Det är också så att de ena föräldrarna har bett om att få bidra, och vi undrar därför både dem och jag vad som är rimligt, om vi ska dela på det hela.

1 gillning

Tyvärr så fungerar det inte att mitt barn kan bjudas med på något, det skulle inte fungera för dem. Inte heller att bli bjuden på middag eller liknande som föreslogs av någon annan.

Jag har fasta kostnader på 35 kronor varje tillfälle för parkering och trängselskatt. Jag kör 5 mil och avsätter 3,5 timme varje vecka för att deras barn ska ta sig till och från en träning, såklart även mitt. Jag tycker att det är mer än rimligt att bägge familjerna delar på kostnaderna.

Det framgick inte överhuvudtaget att de själva vill bidra. Men det ändrar ju det hela såklart, om de uttryckligen vill bidra.

Isåfall får du väl räkna på vad en standardresa kostar, jag hade nog bara tagit direkta kostnader som el, trängselskatt, partkering, och inte värdeminskning / slitage av bilen. Men det är bara jag.

Du verkar redan ha en ganska bestämd uppfattning själv. Presentera ditt resonemang för den andra föräldern och se om de tycker det är rimligt, behöver inte vara svårare än så.

2 gillningar

Tack för att du har klargjort förutsättningar. När man inte har hela bilden så är det lätt att tolka texten på ett felaktigt sätt.
Nu när du förtydligat situationen så hade jag sagt till de andra föräldrarna
“Ert barn får jättegärna åka med, vad sägs om att vi delar på kostnaden och ni betalar 50:- per resa?”

Någon millimeterrättvisa kommer aldrig att nås utan hitta en summa som känns ok.

50:- är bättre är 47:50 för det känns bara konstigt

För mig skulle det vara tiden som är mest värdefull, inte pengarna. Om de andra inte kan köra till träning så kanske de kan avlasta dig på annat sätt (att ditt barn tillbringar en dag där med sin kompis eller nåt).

Sen är det en annan sak att de inte erbjöd att betala nåt, det tycker jag är vanligt hyfs. Men man vet ju inte hur gott ställt andra har det.

2 gillningar

Att det är en elbil förändrar inte kostnadsbilden så mycket. Majoriteten av bilkostnaderna är ju ändå inte drivmedel liksom. Vet ju inget om din bil mer än att den går på el, men många nyare bilar, oavsett drivmedel, brukar ju ha en milkostnad på 50:-+, dock inkluderat vissa fasta kostnader . Så 50:- för hela resan är nog inte hälften av den verkliga bilkostnaden egentligen, men kanske rimligt ändå?

1 gillning

Tänker att det är symbolisk ersättning som gäller. Vad kostar det att fika medans du väntar på returresan? Det kan de bjuda på.
Är det återkommande blir en flaska whisky per månad snabbt mycket, kanske vin.
Har ni bingolotter att sälja? Hade varit prio ett för mig att lämpa över dom till den andra familjen att sälja.

1 gillning

Varken det ena, andra eller tredje är aktuellt i det här fallet, men jag förstår din tanke.