Samåkning elbil

Rimlig ersättning är 0 kr.

Det låter spontant lite småaktigt och snålt att kräva betalt för att skjutsa någon. Påminner om Swedengate, dvs, att man inte ger barnens kompisar mat när de är på besök.

Men hursomhelst så är väl den stora frågan varför kompisens föräldrar inte kan skjutsa varannan gång? Har de en rimlig anledning till att inte göra det? Det vore ju en sjukt stor win win om de kunde dela på den bördan. Att ta en femtiolapp för en kostnad som du haft ändå känns rätt snålt däremot. Vad blir nästa steg, ta betalt för elen när kompisen är hemma hos er på besök? Ta betalt när vänner äter hos er osv?

2 gillningar

Tacksamt att ena föräldrarna frågar hur mycket de ska bidra med. Kanske som @Hallonflugan skrev 12,5/milen + hälften av parkeringsavgiften. Om de ändå frågar.

Knepigt med den andra familjen - du får väl antyda ersättningen från första familjen och får se hur det mottas.

(själv kan jag stolt berätta att jag frivilligt och gratis hämtar/skjutsar i snitt 8 ungdomar varje vecka till träning där jag är ledare, utan ersättning)

2 gillningar

Swedengate var väl dock ett missförstånd som blev viralt innan någon förstod det, och handlade aldrig om pengar.

Men tror du missat även att det inte var TS som ska kräva betalt, utan att kompisens föräldrar erbjudit sig att bidra med något. Men uppenbarligen inte skjutsande då.

2 gillningar

Vänder man på det så hade jag om jag var föräldern som fick hjälpen gärna kunnat gengälda på något sätt med tanke på qtt det är gång efter gång alltid åt ena hållet. Så jag hade jättegärna betalat en peng. Annars hade jag börjat skämmas efter ett tag och kännt att jag inte kunde fortsätta utnyttja någons goda vilja.

Swedengate var som jag minns det till viss del ett missförstånd från en kvinna som inte förstod att när hennes egna föräldrar alltid sa nej till andras barn så började det bli orimligt att hon hela tiden var den som kom över. Vi har många sådana exempel runt oss.

Jo men du är du och jag vet ingenting om de här andra föräldrarna. Jag har inte några barn själv men vet hur det var när jag själv var barn. Det kan variera kraftigt i förutsättningar av olika anledningar. Alkoholism, arbetslöshet, sjukdom. Jag vet inte hur bra inblick TS har i de här föräldrarnas liv heller. Därför väljer jag att fria hellre än fälla och vara ödmjuk till att de kanske inte har det så lätt.

Finns ju givetvis en risk att de är så kallade snyltare men jag försöker att inte döma utan att veta. Nu menar jag inte att du gör det, för att vara tydlig.

1 gillning

Men skärp dig. Du åker en sträcka du ändå skulle köra, med en elbil dessutom. Spelar roll om några kronor i slutet av dagen. Du kan ge dig fasiken på att du kommer kommas ihåg som en snål jäkel som skulle ha betalt för att du körde kompisen.

Skulle du betala dina barns kompisars föräldrar om de körde dem till samma träning. Vem vet vad som händer i framtiden, då kanske rollerna är ombytta.
Jag kör gärna mina barns kompisar om jag skall till samma ställe, kostanden, den hade jag haft ändå. Men om jag behövde stå ut med krångel i samband med hämtning hos kompisen, att denne är sen, eller ångrat sig att åka med till träningen eller liknande, så hade jag lagt ned det direkt.

Tycker du skall ta en funderare till. Jag anser att du är snål, och sniken. Du skall åka mer eller mindre samma sträcka, då kan du ta kostanden. Du kan ju säga till päronen till kompisen att om de bjuder din unge på bio eller likande någon gång så är det break even.

Jag hade högre tankar om det här forumets nivå faktiskt. Jag tycker att det är du som ska skärpa dig i hur du uttrycker dig.

Jag hade absolut inte låtit mina barn åka med någon annan regelbundet utan att se till att göra rätt för mig. För mig är det sunt förnuft. Meningen med mitt inlägg var att få en rimlig kostnad att räkna på när man kör elbil och ska dela på kostnaden, inte en massa annat.
Skulle ni ha resonerat på samma sätt om ni var två kollegor som skulle åka till jobbet varje dag? Hade det varit ok att det bara var du som körde och kollegan inte skulle betala för att åka med? För du ska ju ändå dit.

8 gillningar

Håll er till att svara på trådstarten

Vore jag föräldrarna som slapp fundera på hur min unge skulle komma till träningen och slippa lägga 3,5 timmar i veckan på det hade jag gladeligen stått för dina omkostnader.

4 gillningar

Jag hade aldrig tänkt tanken att föreslå betalning om jag var den som körde. Beroende på hur de andra föräldrarna var och varför de inte kunde hjälpa till hade jag gjort det med glädje eller med en enorm ilska som växte sig allt starkare…

Men jag hade avskytt att inte få bidra om jag var den andre föräldern. Att någon annan lägger så många timmar i veckan på barnens träning så att jag slipper… Jag hade velat betala hela kostnaden för resan, minst! Och köpt vin eller presentkorg i slutet av varje termin. Usch vad hemskt att inte få göra rätt för sig!

2 gillningar

Jag har kanske missat i tråden men vilka förutsättningar har föräldrarna? Har de ingen bil, har de det kämpigt eller har de möjligheten men tycker det är bekvämt att du gör det?

Om de har möjlighet men är bekväma av att du gör det hade jag rent av frågat dem om ni kan köra varannan gång.
Har de det dåligt ställt och eller ingen möjlighet att köra hade jag nog sett det som att man faktiskt gör en bra gärning.
Sen kan jag hålla med om att en normal person hade känt av läget och antingen tackat onödigt mycket eller gjort någon annan gest för att du tar med barnet.

Ekonomisk kompensation hade jag själv inte velat ha under de förutsättningarna oavsett vad anledningen att de inte gör nått är. (Av den enkla anledningen att det är så små pengar så det går knappt att räkna på och därmed gör obetydlig skillnad ekonomiskt)

2 gillningar

De kan inte köra för att de inte har tid. Inga ekonomiska begränsningar så vitt jag vet, och bil finns. Så det är inte aktuellt att de ska köra varannan gång.

Jag vet inte om jag tycker att det är så små pengar? De i tråden som faktiskt har svarat på min ursprungliga frågeställning, har tyckt att 50kr/gång är rimligt. Det är 16 veckors träning per termin, det blir ändå 800 kr.

Måste säga att jag är helt enig med dig här och håller inte alls med resten av forumets deltagare. Jag har inget bra belopp att erbjuda (hade gjort nån uppskattning utifrån Skatteverket?) och hört med de andra föräldrarna om att dela lika.

Tråkigt med alla elaka påhopp du får här. Det är helt obefogat med den typen av attacker och antaganden utifrån din fråga. :heart:

5 gillningar

Om du ber om 800 kr för att skjutsa deras barn - hur skulle dom ta det tror du?

Har svårt att tro att de skulle avböja och ändå tycka att deras barn ska åka med. Det låter som om deras barn är med på aktiviteten pga din möjlighet att skjutsa - eller så får barnet åka med annan förälder/kommunalt (om möjligt).

Jag hade sett de så här. Ett barn får vara med på en aktivitet pgra att jag skjutsar dem som de annars inte hade fått. Jag ska ändå dit med mitt barn så det handlar om vadå 10min extra för att plocka upp och lämna någon? Hade jag gärna gjort personligen. Nästa aktivitet kanske deras schema funkar för men inte ditt.

Om kompisen bor 30min bort så tycker jag det är en annan fråga, då hade jag väl tänkt ja det kan jag göra någon enstaka gång för att hjälpa till men inte regelbundet. Kan dock hålla med om att det känns sniket av kompisens föräldrar att inte erbjuda något. Personligen hade jag erbjudit en summa om mitt barn åkte med en annan förälder varje gång.

Sedan som någon pratar om 50 kr/mil för att ta hänsyn till värdeminskning. Så för att någon valt att köra en dyr bil ska de ha mer betalt?

1 gillning

Börjar att lukta svarttaxi när ersättningen är såpass uträknad i detalj.

1 gillning

Eftersom du ändå ändå kör är väl merkostnaden minimal menar jag. Men jag förstår känslan av att de inte visar någon form av uppskattande eller kompensation och man känner sig lite utnyttjad… har du merkostnader pga av att detta barnet åker med så har du ju konkret en summa att begära…jag missade vad den kostnaden var för?

Knepig sits absolut och jag förstår ditt dilemma.

Det är nog här problematiken ligger, som förälder hade det varit värt parkeringskostnad , trängselskatt av att barnet kan åka med och man gladeligen betalat. Men svårt för den som utför själva körningen att ta upp detta på ett vettigt sätt när föräldrarna inte verkar försöka visa sin uppskattning för skjutsandet.

1 gillning

Intressant tråd.

Jag var ensamstående för två barn. Når dom var aktiva dom hade olika träningarna i olika samhällena och spelresorna utöver dom. Det var många mil varje vecka, och kostnader var bara en del av problem, det gick åt mycket tid också (och tid hade väldigt begränsat med tid). Det var inte så sällan jag kunde helt enkelt få logistiken fungera, utan var tvungen att anlita kompisarnas föräldrar (borsett när jag fick stroke och förlorade körkort för några månader, då jag kunde inte köra alls för nästan hela säsong).

Vi delade resor i så ofta den bara gick, och även swishade då och då, men jag och andra föräldrar hade dock inte någon bokföring om kostnaderna. Jag tror att vi delade kostnaderna väldigt jämnt - om någon “vann” det var förmodligen jag, men jag gjorde också min bästa. Vi hade inte trängselskatt/parkeringskostnaderna, men om vi hade haft, förstås hade vi delat dom.

1 gillning