Samhällets beredskap - attacker mot IT, el och internet

Verkar stämma, Maestro/Electron har inte offlinefunktion utan behöver vara online.

Fick svar från Swedbank:

Väldigt bra funderingar! Det finns inga begränsningar för Mastercard i offlineköp. Vår support svarar att det i så fall ligger begränsningar för kortterminalen, alltså företagen. Det kan då variera från företag till företag vad som gäller vid kriser.

Samt LF Mastercard:

Tack för ditt meddelande!

Maxuttaget är 2000 kr vid offline köp.

Tänker att det är klokt att ha lite cash tillhanda oavsett… :dollar:

2 gillningar

Jag har ett gäng IT-människor (tekniker/ingenjörer) runt om mig i både familj och yrke och så länge det finns el kommer det gå att lösa relativt enkelt även om system blivit hackade då de finns extra lösningar och mycket finns även på papper (papperslösa samhället blev en lögn :rofl:). Exempelvis så kör filmstaden swish nu på plats om man vill gå på bio.

Men om det är ett längre elavbrott (2-3 dagar +) är vi rätt “fucked” för att citera min närmaste vän. Kontanter låter bra tills man inser att de flesta kassasystemen kräver el för att få ut kontakterna (inklusive på mitt jobb) så kontanter blir bara aktuellt ifall en affär väljer att sälja ut alla varor innan de blir dåliga, men då är vi ju inne på kris på riktigt, alltså typ storkrig och samhällskolaps.

Finns det el klarar sig de flesta systemen utan internet och samhället som helhet iallafall några veckor :slight_smile:

Att kassaapparaten inte spottar ut sedlar utan el kan inte vara ett stort problem.

Att fylla på varor kan inte heller vara omöjligt utan el och internet.

Någonstans måste man bara släppa greppet om bekvämligheterna, kontanter i en manuell kassalåda och att bara beställa nödvändig mat till butikerna, kanske ett fåtal olika varor istället för 55000 olika grejer.

1 gillning

Detta är myndighetssverige i ett nötskal.

Man ska ha ett friluftskök och värmare så man klarar sig i en vecka enligt MSB, men du får inte lagra så mycket bränsle i t.ex. en lgh för där är gränsen maximalt två behållare av brandskyddsskäl och har du då ett litet friluftskök som du kan ha hemma duger det inte.

Man ska ha mediciner (och annat) så att man klarar sig, men man får absolut inte bunkra för det skapar en bristsituation.

Vid problem gäller ansvarsprincipen, dvs det man (individ, myndighet, etc) är ansvarig i normala fall är man även ansvarig för i krig och kris. Men eftersom myndigheterna och företagen inte antas klara detta ansvar så fort solen inte lyser så kommer det ändå att koka ner till individen att klara sig själv. Det är ur detta perspektiv som en prepper ändå bunkrar och hamstrar för att klara sig då de inte vågar lita på att få assistans. Och det är i grund och botten bra, för det minskar antalet hjälplösa och desperata individer vid krig och kris.

Gällande din medicin (nu vet jag ju inte vilken men det hör egentligen inte hit, även om det skulle vara narkotikaklassat) så kan du prata med din läkare för att få en extra månad utskriven “separat” från den ordinarie och på så sätt få det på högkostnadsskyddet.

Exempel: du äter en tablett om dagen och får maximalt hämta ut 30st en gång i månaden på ditt recept. Du ber då att få ett separat recept på 30st i syfte att öka ditt lager hemma för att klara en kris, och är detta en medicin som går att lagra och som du verkligen behöver så har jag svårt att se att en läkare nekar ett sådant önskemål om du inte tidigare haft t.ex. missbruksproblematik.

Jag har själv tidigare i livet haft beroendeframkallande narkotikaklassad medicin med uttagsspärr. Jag bad om att få en extra månads tabletter just för att ha ett lager “utifall att” man vid något tillfälle inte hade möjlighet att hämta precis just-in-time och det gick bra, men då hade jag en historik av att sköta medicineringen och inga andra riskfaktorer.

1 gillning