Tjena!
Jag och min sambo köpte hus i början på året.
Vi har ett bolån på 1,4milj 4,6%.
Utöver detta har jag ett gammalt privat lån på 100,000kr 8% ränta.
Hade ni rekommenderat att utöka bolånet med kanske 90,000kr för att betala av privatlånet?
Hur hade ni motiverat detta isåfall för eran sambo som inte är ansvarig på något sätt för det privat lånet? Vi har bolånet ihop.
Jag tror ju att jag hade sparat en del pengar i månaden på att göra detta, men är ingen expert på lån.
Om det är möjligt att utöka bolånet är det det bra sätt att spara pengar.
100 000 kr (8,0 %-4,6 %) = 3 400 kr/ år eller knappt 285 kr/månad, innan ränteavdrag. Kanske inga gigantiska belopp, men överskottet kan gå rakt in i extra amortering och på så sätt minska amorteringstiden och den totala kostnaden för lånet.
Gällande att övertyga sambon så är det lämpligt att skriva ett skuldebrev det ni förtydligar att du är skyldig henne halva det utökade bolånet.
Ja, men missa inte att amortera extra, annars kommer du ha en större totalkostnad trots den lägre räntan, och dessutom belastat din sambo med det
T.ex om privatlånet löper på 5 år och är ett annuitetslån så är total lånekostnad 19492kr innan ränteavdrag, men om du tar in det i bolånet men sen inte överbetalar utan har ett bolån som är 90000 större än tidigare och nu låter det löpa i 30 år så blir totala lånekostnaden 62000kr. Realt blir det inte så illa då de framtida amorteringarna och räntebetalningar har lägre realvärde, men det är inte försumbart.
Sålunda, utöka amorteringarna på bolånet motsvarande amortering du skulle behövt göra på privatlånet, samt betala den extra räntekostnad som din kvarvarande del motsvarar, dvs håll koll.
Dessutom, då du kommer förlora möjligheten att göra ränteavdrag för privatlånet snart, så är det än mer fördelaktigt att baka in i bolånet.
Beror på bank. I teorin följer ju bankernas “rörliga” bolåneräntor styrräntan +1 procentenhet i hack var tredje månad, vilket borde göra effekten att vänta på ännu lägre bolåneränta marginell.
Varför jag skriver att effekten blir marginell är för att om du väntar med ihopbakningen så betalar du den högre räntan för ditt privata lån fram till dess du bakar ihop det med bolånet (i 5-6 månader). Vinsten med att vänta blir att du slipper vänta på fördröjningen som kan uppstå mellan sänkt styrränta och sänkt bolåneränta (som längst 3 månader, i snitt 1,5 månad).
Om du tar rörlig ränta på det utökade bolånet är det väl bäst att ta det på en gång, blir ju billigare nu och ännu billigare till våren. Jag gjorde likadant för ett par månader sedan.
Jag tänker att det skulle vara bättre om du prioriterar att betala av skulden. Så fort du bara kan. Se det som en akut situation. Gör precis allt du kan för att minska dina kostnader och lägg alla extra pengar på att betala av detta privatlån snabbast möjligt.
Varför?
Visst är det ekonomiskt sett lite bättre att låna på bostaden jämfört med att ha ett privatlån. Men dels har ditt privatlån inte med din sambo att göra och dels är det inte alltid det ekonomiskt bästa som avgör vad som är viktigast.
Det kanske kan vara viktigt för dig själv att på riktigt känna att du tar ansvar för din situation. När du har betalat av privatlånet, kanske på kortare tid än du trodde var möjligt, så kan du välja vad du vill göra med ditt ökade ekonomiska utrymme. Kanske vill du fortsätta leva sparsamt och istället investera. Eller kanske vill du unna dig mer i vardagen.
Vad kan det få för effekter om du betalar av lånet snabbt? Vad gör det med dig?
Du får träning i att vara sparsam. Du får kämpa. Och du kanske till och med blir stolt över vad du har åstadkommit!