Sammanfattning för en nybörjare om tillgångsslagen - bankkonto, räntor och aktier

Håller ni med om denna sammanfattningen utifrån ett högnivå-perspektiv för tillgångsslagen som sedan blir representerade av fonder?

Bankkonto “Räntor” “Aktier”
Syfte Undvika risk, skydd mot oförutsedda händelser Skydda mot inflation, kan ge känd avkastning Värdetillväxt
Risk Obefintligt upp till 1.05 MSEK Låg (2-3 på skala 1-7) Hög (5-6 på skala 1-7)
Risk (variant) Förlust mot inflation Ovanligt med förluster bortom -10 % om man undviker specialräntefonder. Kan förlora 50 % på 12 mån
Förväntad avkastning 0 – 2.5 % 3 – 5 % 6 – 8 %
Lämplig sparhorisont 0 – 3 år 3+ år 5+ år
Lämplig avgift 0 % ca 0.1 - 0.4 % ca 0.2 - 0.4 %
Lämpligt för Buffert, Bospar (<3 år), Sov-gott-om-natten, Periodiseringssparande Målsparande (<3 år) Kombination med aktieindexfond t.ex. Bospar (+3 år), Pensions-sparande (efter 55år), Stay-rich, vet inte-sparande Pensionssparande, Frihetssparande, Get-rich-sparande

Jag tänker i grova drag så här:

Dvs. prata om det utifrån det som LEGO-klossar för sitt sparande.

4 gillningar

Här är det en hel del jag inte håller med om tyvärr.

Syftet med bankkonto är att vara helt fri från risk. Det man har på banken kommer man få tillgång till den dag man önskar eller när avtalet om fast ränta löper ut.

Risk för räntor kan vara lika stor som för aktier. Snabb listning av räntefonder på Avanza ger ett intervall från -27,30% till 17,55% över 1 år. Ett spann på nästan 45% mellan bästa och sämsta fonden över 1 år. För 3 år är spannet 55% och för 5 år 100%!. Vilken typ av ränta det är avgör också vilken avkastning och risk den landar i. Avkastningen är heller inte känd för räntor, då en fond både rullar och aktivt handlar sitt innehav för att skapa avkastning. Köper man en enskild obligation från en utgivare vet man vilken avkastning man får. Det vet man inte med en räntefond.

Allt det här vet du också, men tycker det är värt lyfta upp. Du är den första källan till djupdykning av räntor jag hittade :slight_smile: .

2 gillningar

Du har rätt, har uppdaterat lite.

Det skriver jag väl ovan? :thinking:

Njae du skriver undvika risk, men det betyder inte i min förståelse att det är en garanti. Just bankkonto eller sparkonto är riskfritt sparande i min värld.

2 gillningar

Stay-rich med enbart räntor känns fel för mig.
Allmänna pensionen vid 75 år, AP7-Såfa + inkomstpension, innehåller fortfarande en viss mängd aktier (även i övriga AP-fonder) så enbart räntor som värdegarant är tveksamt.

1 gillning

Fast jag vill påstå att du har fel, nedan följer bevis.

1. Inflationsrisk - Ca 10% värdeförlust på kontanter senaste året.
  2. Vautarisk - din valda valuta minskar i värde i relation till andra valutor.

Utan att vara någon expert i banksektorn, så har jag skrivit upp två risker. Det finns garanterat flera. Jag vill påstå att det inte finns någon typ av investering, eller någon porfölj med investeringar, som är helt riskfri.

Jag tycker sammanfattningsvis att Jan uttrycker sig väl angående syftet med bankkonto.

Edit: Fast ja… problemet är såklart att risk är ett dåligt definierat ord. Man bör alltid definiera vad man faktiskt avser med risk… Den definitionen av “riskfri ränta” som UC använder i din referens, är indirekt en sådan definition av risk.

Ie. räntan är riskfri… så länge vi ignorerar vissa risker som vi inte kan påverka t.ex. inflation- och valutarisk.

1 gillning