Ersätta LF global med lägsta möjliga värdepapper?!

Hej
Har idag LF global och även det aldrig går att tajma exakt, så funderar jag på vad jag skulle välja om man vill byta från LF Global till ett annat värdepapper där risken är 0 för att kanske ebba ut världsläget. Dvs ngt där man lägger pengarna under 1-2 års tid.

Kanske detta ges svar i annan tråd, ber om ursäkt i så fall!

Tack för bra forum!

0 risk = sparkonto med ok ränta och insättningsgaranti.

Har du över en miljon, fördela över flera konton.

2 gillningar

Finns ej.

Lägsta risk du kan få är väl typ sparkonto. Näst lägst är nog en kort räntefond med låg kreditrisk. Men risken är absolut inte 0 i dessa.

2 gillningar

Jag har också en liknade fundering som jag låg på en annan tråd. Det kanske är svårt att hitta dit. Jag kan passa på klistra här. ”Är det någon som har funderat att byta en globalindex fond till en kort ränte fond under tid börs världen som det är nu med hjälp av Trump mm för att undvika följa med en ännu djupare nergång. Man kan väl byta tillbaka när det har stabiliserat ? Lite risk för att missa lite ev rekyl. Detta gärna min tjänstepension.

Tusen tack för olika kloka åsikter!

Vad menar du är risken med ett sparkonto med insättningsgaranti där man håller sig under gränsen? Att svenska staten konkar eller vägrar uppfylla sina åtaganden?

Han skrev om fonder.

2 gillningar

Ah, så “dessa” referar enbart till fonderna, inte till sparkonto och fonderna. Tycker nog det blir lite av ett syftningsfel då sista meningen står för sig själv, men då håller jag med.

1 gillning

Sorry! Stavning och grammatik är inte min starkaste sida… Jag menade såklart att risken med korta räntefonder inte är noll.

Sparkonto är nästintill riskfritt sålänge man väljer ett med statlig insättningsgaranti.

2 gillningar

Beror på vad man menar med riskfritt. Risken är stor att inflationen tar fart och då sjunker reala värdet på sparkontot.

Med riskfritt menar jag låg/ingen volatilitet

1 gillning