Hej! Om ni visste att ni kommer behöva köpa en bil inom ett till två år, vilken “sparform” (om det ens är ett ord) hade ni då valt? Det är månadssparande som är planen om det gör någon skillnad och låg risk. Har läst något här om sparkonto med ränta och liknande för kortsiktigt sparande som mest “lönsamt” utifrån mina preferenser (kort sikt, låg risk)?
Bifogar även en bild från Handelsbankens hemsida kring (vad jag tror är) sparkonto med ränta? Tack på förhand!
Sparkonto är helt korrekt!
Alldeles för kort tid för att ta någon större risk än så.
Använd rörligt konto med fria uttag om du inte vet sparhorisonten mer exakt. Bind på 2 år om du är mer säker på stt det kommer ta 2 år.
Sparkonton med insättningsgaranti.
Men är det verkligen mest lönsamt? Utifrån länken med räkneexempel som @Thompa.th bifogat så verkar det röra sig om runt ~1300kr på den bank med bäst ränta för det beloppet jag tänkt spara till samt spartid.
Då måste det väl ändå vara mer lönsamt med insättning i globalfond? Självklart medveten om risk och hela den rodeon men om vi bara spekulerar rent fiktivt?
Är enda fördelarna här att man har insättningsgaranti samt värdet inte svänger utifrån börsen?
Såklart finns det andra former än sparkonto som potentiellt sett kan vara mer “lönsamt”. Men på så kort sikt som 2 år så är börsen väldigt oförutsägbar. Även en global indexfond kan variera allt mellan -50% och +50% varje enskilt år. Det är först efter längre tidsperioder (10+år) som vi ser trenderna att globalfonder oftast går uppåt.
Om jag ser till mig själv, om jag hade sparat pengar till en bil som jag ska köpa om två år, så hade jag inte velat ta risken att mina sparade pengar tappar halva sitt värde plötsligt för att jag tog för stor risk. Då kommer jag inte kunna köpa den bilen jag tänkte, eller så får jag spara ännu längre tid och vänta med bilen.
För mig och många andra, så är detta det absolut viktigaste aspekterna när man sparar till något på kort sikt.
Men som sagt, spelar det ingen roll för dig om du går -50% eller +50% så kan du ju satsa på en globalfond istället.