Spara till 2-2.5 miljoner

Hej

Jag undrar vad jag ska spara i för att lyckas nå 2-2.5 miljoner kronor inom 10 år?

Jag ska snart börja ett nytt jobb och kommer kunna spara ca 17500-20000 kronor per månad

så jag undrar vad det bästa är att placera pengarna i?

visst kan jag dela upp det i flera fonder… men sett historiskt så verkar globalfonder vara bästa valet.

borde jag köra 100% i DNB Global Indeks S?

eller hade ni byggt en aktieportfölj med egna val?

tacksam för svar.

Vänlig hälsning

120månader gånger 17500kr ger 2 100 000kr.

Du behöver inte investera för att nå ditt mål.

Sätt in på två bankkonton med insättningsgaranti.

3 gillningar

inflationen äter inte upp pengarna då?

Hej,

Indexfonder är bäst. 100 % i globalfond är bra. Vill du minska usa-exponeringen (som är ca 70 % i en globalfond) så kan du sätta 80 % % i DNB indeks och 20 % i svensk indexfond (bred med många bolag - ej Avanza zero som bara är 30 bolag). Då får du ner usa-exponeringen till 56 %.

Med historisk avkastning (7 %) når du 2,2 mkr på 8 år.

Lek med siffrorna här:

Lycka till!

1 gillning

Du kommer inte ha samma köpkraft för pengarna om 10år som du har idag. Men om 2-2.5 miljoner är målet om 10år så når du det via sparkonto utan att riskera åka med ner på en börsnedgång år 9.

5 gillningar

Ja, det låter klokt. Men det kan bero på vad du sparar till och hur flexibel du är med tidpunkten och så.

1 gillning

Man brukar säga 10% på börsen per år man ska vara investerad. Så för dig blir det 100% år ett, sen 90% år två och så vidare. Antingen viktar man om från aktiefond till räntor själv, eller så anlitar man lysa och ändrar % vid varje årsskifte.

Sen innebär börsen alltid en risk, om du verkligen behöver 2 miljoner om 10 år, så är ett sparkonto med insättningsgaranti och ok ränta troligen bättre.

vad ska du med pengarna till om 10 år?

varför är ditt sparmål just så långt?

Målet är tidig pension och jag vill självklart att pengarna ska växa under tiden jag jobbar. att ha det på ett sparkonto tycker jag personligen inte låter som en bästa idéen.

Så om jag kan nå mitt mål att investera ~20000 per månad i 7-10 år genom att investera i en globalfond och få med lite tur ~7% avkastning så hade det varit bra.

Jag är 40 nu och vill försöka få ihop pengarna innan jag blir 50. Eventuellt leva lite billigare sen utomlands och jobba deltid.

Vill fortfarande ha kvar pengarna på börsen men kommer vilja ha dom lite mer “säkrare” då med kanske ~80% i globalfonder och 20% i korta räntefonder och i cash.

Om det låter vettigt? jag försöker bara bolla lite idéer här inne och få igång motivationen att börja spara mer och ha ett tydligt mål nu.

Försök dra ut horisonten lite längre, åtminstone tänk dig ett variabelt spann på fem år där tidig pension kan bli aktuellt, kanske runt 50-55. Lysa kan vara bra för dig, börja med 100% aktier bred och när du känner att du vill börja planera för utträdet ur ekorrhjulet kan du dra ner risken genom att öka andelen räntor. Kan förstås göras manuellt också om du hellre vill välja fonder själv.

Men det viktigaste för dig är väl att komma igång med ett stabilt fondsparande, resten är detaljer under resans gång.

Vad gäller sparhorisont ska du inte tänka 10 år. Blir det FIRE då så är det en pytteliten del av pengarna som behövs första månaden.

Horisonten är ju egentligen livet ut, alternativt åren fram till du börjar plocka ut tjp.

De första 5 åren bör du ta risk tex indexfond. Men risk behöver tid så om du avser att använda pengarna efter exakt 10år är det lämpligt att dom sista 5 åren välja något med lägre risk, kanske räntefond eller sparkonto.

Okej tack

Uppskattar alla råd

Jag hade inte tänt ta ut pengarna efter 10 år, utan det är tänkt att större delen ska ligga kvar men målet är att jag ska spara och få ränta på ränta och nå ett mål på 2-2.5 miljoner inom 10 år

en annan fråga, kanske lite dum, men är detta samma som man hittar på t.ex. Avanza? DNB Global Indeks S?

Då jag kommer flytta till Norge och vara skriven där så antar jag att de är bättre att spara i deras ASK konto istället för svenskt ISK? Kanske har fel.

DNB Global Indeks A