Räntefond eller sparkonto bolagets pengar

En del av mitt kapital i mitt eget bolag vill jag investera i låg risk men vill inte ha dem på ett nollräntekonto. Läste Jans tips, se nedan. Varför är korträntefonden sämre än bankkonto med säg 3,5 % ränta? Jag har dålig koll på räntefonder…

Nivå 2A. Om möjligt använd ett bankkonto med insättningsgaranti.

om det inte är möjligt;

Nivå 2B. Använd en bred, valutasäkrad, svensk och gärna passivt förvaltad korträntefond med en avgift om max 0.2%.

1 gillning
  • Räntefonden har risk. Du kan gå back.
  • Räntefonden saknar insättningsgaranti.
  • Det har hänt att räntefonder stoppat uttag i perioder när det är turbulens på räntemarknaderna.
6 gillningar

Tusen tack!

1 gillning

Krasst sett, man hör ju inte direkt något gott om dessa räntefonder. Egentligen - varför finns dom?

3 gillningar

Ja, det kan man ju undra. Men nåt bra verkar det vara eftersom tex lysa har massa räntor i sin fördelning om man vill ta lägre risk…

1 gillning

Njae, det är nog mest för större aktörer så att säga.

Men t ex m man vill ha “sparkonto” liknande produkt i sin depå, isk, kf av nån anledning t ex en kort period.

Sen finns det ju räntefonder för andra valutor. En korträntefond USD är ju då ett sätt att få exponering mot USD. Om man tror den kommer stiga…
Billigare och enklare än att växla till sig USD. De flesta banker och nätmäklare stödjer ju inte valutakonton.

3 gillningar

I tjänstepensioner och PPM finns inte möjlighet att välja sparkonto, så där är räntefonder ett sätt att kalibrera risk. Vill man ha en funktion som liknar just sparkonto där, är en kort räntefond med låg kreditrisk det närmaste man kan komma.

3 gillningar

Tack för förklaring!

2 gillningar

Tackar för inspel!

2 gillningar