Sammansättning fondportfölj?

Jag undrar hur sammansättningen av min fondportfölj ser ut vad gäller spridning av risker över världen, avgiftsmässigt, val av specifika fonder. Även andra kommentarer är välkomna.

Fond
Andel

Avanza global
20%

Handelsbanken Sve Index Cri A1 SEK
18%

DNB Europa Indeks
17%

Öhman etisk emerging markets A
13%

Handelsbanken Asien Tema A1 SEK
10%

Spiltan aktiefond investmentbolag
9%

Handelsbanken Amerika småbolag Tema
7%

SPP Fonder Aktiefond Japan
5%

Handelsbanken Hållbar energi
2%

Hej!

Jag vet inte vad dina avgifter blir, men vi brukar rekommendera kapitalviktade portföljer. T.ex:

• Avanza Global 85%
  • Avanza Emerging Markets 15%
Det är i princip de enda fonderna du behöver.

Lycka till!

Hej Anna!

Är inne lite på det som CL skrev ovan, känns inte helt genomtänkt eller övertänkt den portföljen du har skapat.
Vad har du för tankar med portföljen och antalet fonder?

Kolla på “Globala barnportföljen” och den förenklade versionen, då täcker du allt du behöver!

Hej,
Jag har plockat fonder baserat på fonder som kommer upp via Avanzas fondgenerator. Tanken har varit en portfölj med relativt jämn exponering mot USA, Europa, Sverige, Asien och tillväxtmarknad. Jag har valt ett större antal fonder för att sprida riskerna ytterligare. Sparmässigt så tänker jag mig att detta är långsiktigt sparande, minst 5 år men mycket av pengarna kan säkert sparas i 10-20 år.

Varför vill du ha jämn exponering mot länderna? Geografi eller antalet fonder bestämmer inte riskspridningen. Krångla inte till det i onödan och välj den kapitalviktade portföljen ovan.